Ambar Okul

İspanyalı TEd’A arquitectes ekibinin İsviçre’de gerçekleştirdiği okul projesi, çevresel koşulları anlamak ve yeniden yorumlamak esası üzerine kurulu. İsmini de tam olarak bu esastan alıyor ve mimarların bu ilhamı hem dışarıdan hem de iç mekanda birbirinden tamamen farklı dil ve detaylarla kendini gösteriyor.

Projede, malzemenin yanı sıra güncel bir yorumunu üretmeye çalışmak üzere kullandığı yapı tipolojisi ile de bağlamı tekrar etmenin farklı yollarının aranmış. Geleneksel çiftlik yapıları, oldukça net yapısal düzeni, dürüst strüktürü ve nötr hacmini tasarımın özü olarak kullanılıyor.

Dışarıdan kesif, nötr bir hacim olarak görünen yapıda kullanılan istiflenmiş taşlar, çiftlik yapılarının sac kaplı bölümlerini üreten ve dağınık düzende yerleştirilmiş pencere açıklıklarıyla cephe ve iç mekanda kullanılan ahşap ile hem farklı tasarım kararlarının altı çiziliyor hem de işçilik aracılığıyla detaylar, yapıya içkin bir unsur haline getiriliyor.

Kare planlı yapıda giriş alanı, dairesel giriş avlusuna yönlendiriyor ve içeri girildiğinde yapı yüksekliği boyunca devam eden ve bir tavan penceresi ile sonlanan ana avluya geçiliyor. Strüktürün netliği ilkesi, iç mekanda programın gerekliliklerini çözmeye aracılık etmesinin yanı sıra yapının güçlü cephe dilinin karşısında iç mekanda da kendine has bir dili olmasını sağlıyor. Strüktürün mekana, yapısal unsurların formun kendisine dönüştüğünü belirten mimarlar, tipolojiden ilham aldıkları dürüstlük ilkesini de mekan kendini biçimsel ve geri kalan yapılardan bağımsız olarak kendini ifade edebilene dek, detaylarda kullanmış.

Yerleşim planı
Vaziyet planı
Zemin kat planı
İkinci kat planı
Oyun alanları

Böylece iç mekan, yapının kabuğundan farklı bir nitelik kazanıyor, karmaşık, düşey ve görsel ilişkileri çoğaltan iç mekanda merkezi kolon, çatıya kadar uzanarak hem gün ışığını içeri alıyor hem de bir heykele dönüşüyor. Açık renkli ahşap malzeme iç mekanı strüktür, bağlantı noktaları ve çerçevelerin yanı sıra yüzey kaplaması olarak da çevreliyor.

Okulun mekansal ihtiyaç programı ise boş bir mekanın etrafında şekilleniyor. Öğrenciler için bir buluşma, sosyal etkileşim noktası ve hareketin esas aksı olarak işleyen bu merkezi boşluğun etrafına da sınıf mekanları yerleşiyor. “Yaşam dolu” olarak nitelendirilen bu alanda aynı zamanda okulda neler olup bittiği de görülebiliyor.

Etiketler:

Ne düşünüyorsunuz?

0 yorum TARTIŞMAYA KATIL