Dinginliğe Övgü

La Pampa peyzajında, yalın ve çevresine ayak uydurmuş bir tavırla yerleşen yapı, kullanıcıları olan atlar ve seyisler arasındaki ilişkiyi kuvvetlendirecek bir mekan olmanın peşine düşüyor.

Projenin gerçekleştirildiği yer, Arjantin’in kendine özgü bir bölgesi olan “La Pampa”. Pampa kelimesinin kökeni, ova ya da düz arazi benzeri anlamlara uzanıyor. Ilıman iklimi ve bereketli topraklarıyla bölge, tarım için oldukça elverişli. Çevreyi biraz dolaştığınızda bitimsiz yataylığın etkisini hissediyorsunuz. Arjantinli müzisyen ve şair Atahualpa Yupanqui’nin “dingin ve düşünceli” dediği Pampa’nın peyzajında, okyanusu sınırlayan ufuk çizgisi de kuvvetli bir unsura dönüşüyor. Bu projede tüm bunlara, öğelerin basitliği ve yataylık vurgusuyla bir tür gönderme yapmaya niyetlendik.

Figueras Ahırı, arjantin, estudio ramos, xxi mimarlık tasarım ve mekan dergisi
Su ile yeşil, brüt beton ile ahşabın peyzaj içinde bir aradalığı
Düzlüğün içine yerleşen yapının yatay kurgusu
Çatıya çıkaran heykelsi merdiven
Beton ve su öğesi
İç mekanları çevreleyen, yarı açık dolaşım hattı

180 metre uzunluğunda 3.850 metrekarelik bir alanda yer alan, polo atları için 44 başlı ahırın bulunduğu projede işverenimiz Arjantinli ünlü polo oyuncusu Nacho Figueras’tı. Projenin esas kullanıcılarından olan atlarla, onları eğiten ve ilgilenen insanlar arasında çok özel ve yakın bir ilişki kurulur. İki ayrı sakini olan Figueras Ahırı'nı tasarlarken amacımız da bu ilişkiyi besleyen ve gözeten bir mekan üretmekti. Yapı, birbirine eklemlendiklerinde farklı mekan ve durumlar yaratan iki uzun hacimden oluşuyor. Zemin planı, işlevlere göre bölünmüş iki parçaya sahip. Biri polo arazisine karşı durup daha sosyal kullanımlar yüklenirken diğeri, mülkün arkasına yerleşip seyis bölümleri gibi gündelik işlerin yürütüldüğü mekanları barındırıyor. Hacimler araziye, uzatılmış duvarlar ve bitki ekilmiş toprak yükseltilerin ardından, kısmen gizlenmiş bir halde bakıyor. Bu duvar ve toprak, sadece mekanları ayırıp özelleştirmekle kalmıyor, aynı zamanda yapının peyzaja etkisini zarifçe azaltıyor. Sadece merkezi açıkta kalan yapıda, kapalı dış terasların yanı başında bir de gölet bulunuyor.

Uzatılmış duvarla tanımlanan açık, yarı açık mekanlar ve su öğesi
Ahşabın yarı açık mekanda, beton üzerindeki etkisi
Ahşabın yarı açık mekanda, beton üzerindeki etkisi
Polo arazilerine karşıt, yabani otlu çatı
Plan
Kesit
Kesit ve plan eskizi
Kesit eskizi
Vaziyet planı

Projenin tümünde brüt beton ve yerel ahşap malzemeleri kullanıldı. Bu malzemeleri estetik nitelikleri, düşük maliyetleri ve güzel yaşlanmaları sebebiyle seçtik. Çatılara, kasten yabani otlar ektik. Bu düzensizlik, mükemmel bir şekilde biçilmesi gereken polo oyun alanlarıyla kuvvetli bir tezat oluşturuyor. Eğimli alanlar ise hem üst kota ulaştırıyor hem de polo maçlarını izlemek için doğal oturma alanı olarak çalışıyor. Saflığın ve ahengin evrensel sembolü olan su öğesini de bu mekanları birbirine bağlamak, eklemlemek için olduğu kadar dingin bir atmosfer yaratmak için kullandık.

Etiketler: