Doğadan Taşınanlar

Işığı, rüzgarı ve suyu içeri davet ederek doğayı tasarımın bir parçası haline getiren toplum merkezi, geleneksel malzemeleri sade mekanlara ve etkileyici çatılara dönüştürüyor.

Naoshima adasında gerçekleştirilen toplum merkezi ve büyük toplanma salonu, geleneksel inşa tekniklerinin kullanıldığı sade ve etkileyici mekanlar sunuyor. Projede, aynı tür ahşap malzemeden ama farklı strüktürlerle üretilen çatılar ön plana çıkıyor. Eğimli çim bir alana yerleşen salon yapısında, çatının tepe noktasından aşağı doğru genişleyen üçgen açıklık mekana doğal esintilerin girmesini sağlarken, estetik anlamda tasarımın etkisini artırarak çatıya heykelimsi bir görüntü kazandırıyor.

fotoğraflar: sambuichi architects

Mimarinin doğa ile kurduğu ilişkiler önemsenerek, doğal kaynakların da proje içinde değer kazandığı bir tasarım ortaya çıkarmak amaçlanmış. Mimarın taşınan (moving) mimari malzemeler olarak adlandırdığı doğal kaynaklar – ışık, rüzgar ve su– hem yapıların çevresel etkisini en aza indiren hem de ömrünü uzatan unsurlara dönüşüyor.

Büyük salonun çatı eğiminin açısı, yerleşilen arazinin eğimiyle eşleşiyor. Bu açı Japon servi ağacından (hinoki) elde edilen, içinde farklı tonlar barındıran ve çatıya düşey bir şekilde dizilmiş ahşap yüzeylerle vurgulanıyor. Naoshima köylerinde sıklıkla görülen geleneksel bir form olan kırık çatı, görsel bir anlatım olmanın yanı sıra basınç değişimi yaratarak havanın içeri akmasına yardımcı oluyor. Toplum merkezini örten çatı ise aynı malzemeden ancak daha ince şeritlerden oluşuyor ve yapıyı saran saçaklara dönüşüyor. Çatının en yüksek noktasından ise bir tepe ışıklığı bulunuyor. Çatının altına yerleştirilen dört küçük yapı birimi ile farklı kullanımlara hizmet eden, korunaklı açık ve kapalı mekanlar oluşuyor.

İki yapı da son derece basit ve sade malzemeler kullanılarak oluşturulan sakin atmosferli mekanlardan oluşuyor. Salon çatısının sıva çekilmiş iç yüzeyi, yumuşatılan köşelerin etkisini mekana yansıtıyor. Zeminlerde ise farklı çözümler tercih edilmiş. Yer yer sıkıştırılmış toprak zemin kullanılırken, yer yer ahşap yüzeyler tercih edilmiş. Ayrıca, geleneksel Japon kültüründe zemin malzemesi olarak kullanılan tatami minderlerinin serildiği odalar bulunuyor ve minderlerin yerleşimi ışığın oluşturduğu çizgileri takip ediyor. Kuzey ve güneyde konumlanan bahçeler ve verandalar da bu mekanlarda hava akışı sağlıyor. Yeraltı sularını çekerek zemin altındaki borularda dolaştıran sistem sayesinde ise toplum merkezindeki odaların yaz aylarında serin kalması planlanlanıyor.

Yapıları çevreleyen bahçeler yosun kaplı toprak ve akçaağaçlarla zenginleşiyor. Ayrıca simge haline gelmesi düşünülen yalnız bir kiraz ağacı bulunuyor. Salonun dışında uzanan açık hava sahnesinin yanında ise yapının yansımalar oluşturan bir gölet bulunuyor.

Etiketler: