Alejandro Aravena’nın Tasarımları Açık Kaynak İle Paylaşılıyor
Küresel konut krizine dokunan ve kentsel iyileştirme projeleriyle öne çıkan Alejandro Aravena’nın tasarım ofisi Elemental, açık kaynak paylaşımını benimseyerek düşük bütçeli sosyal konut projelerinin temelini oluşturan tasarım stratejilerini internet sitesi üzerinden ulaşılabilir hale getirdi. Arevena, oluşturdukları “açık sistem”i geçtiğimiz Salı günü Birleşmiş Milletler’de düzenlenen basın toplantısında açıklarken, sürdürülebilir bir gelecek için kilit noktanın insan odaklı kentsel planlama yapmak olduğunun altını çizdi.
Şili’de gerçekleştirilen Monroy Housing, Monterrey Development, Villa Verde ve Colonia Lo Barnechea projelerinin belgelerinden oluşan doküman dosyası Elemental web sitesi üzerinden indirilebiliyor. Konut sorununun yarattığı yük ve problemlerin sadece hükümetlerin ve sektörün girişimleri ile çözülemeyeceğini, bireysel anlamda bir kaynak ve inşaat gücü yaratılması gerektiğini düşünen tasarım ofisi, bunu mümkün kılıp potansiyeli gerçeğe dönüştürmek adına harekete geçtiğini belirtiyor. Böylece insanların “sorunun değil, çözümün bir parçası” olabilecekleri bir ortam sağlanması amaçlanıyor. Aravena; daha iyi eğitim, iş ve fırsatlar sunduğu düşünüldüğünde, içinde yaşadığımız şehir çağının kulağa iyi bir habermiş gibi geldiğini; ancak asıl problemin, bu şehirleşme sürecinin insanlık tarihinde görülmemiş bir hızda ve ölçekte gerçekleşmesi olduğunu belirtiyor.
Şu an ulaşılabilir olan kaynakların yeterli olmadığını ve bu kıtlık karşısında sektörün sadece “azaltma ve yerinden etme” (konut boyutlarını küçülterek yaşam kalitesini düşürme ve insanları şehrin dışında yaşamaya mecbur ederek, onları ilk etapta şehre gelme nedenleri olan fırsatlardan mahrum bırakma) gibi eğilimler gösterdiğini belirten Elemental, işleyen tüm bu sürece karşılık “artımsal” bir tasarım anlayışı benimsiyor.
Elemental tasarım anlayışını şöyle özetliyor: “Aşırı kalabalıklaşmadan kaçınarak ve (sosyal konuttan orta gelir yerleşim yerine doğru) olabilecek genişleme ihtimaline açık bir şekilde, düşük kat yükseliği ve yüksek yoğunluk arasındaki dengeyi sağladığınızdan emin olun.”
İlgili İçerikler:
-
Riken Yamamoto, 2024 Pritzker Mimarlık Ödülü'nü Aldı
-
NSMH “Nevzat Sayın: Düşler, Düşünceler, İşler 1990-2004” Kitabını Açık Kaynak Olarak Paylaştı
-
David Alan Chipperfield, 2023 Pritzker Mimarlık Ödülü'nü Aldı
-
Neden İstanbul’da Aravena gibi bir mimar ya da Burdett gibi bir şehirci yok?
Mimarlığın bağımlı bir ilişki mantığı dışına çıkarak sorunların çözümünde etkili olabileceğini göstermeye çalışan Alejandro Aravena ile farklı tipteki gelişme biçimleri yaşayan şehirlerin süreç içinde karşılaştırmalı olarak nasıl dönüştüğünü sorgulamaya çalışan Ricky Burdett ekibinin çalışması arasında bir bağ kurulabilir mi?
-
Kültürel Amnezi Çağında Mimarlık
Modernizm, mekan ve teknoloji üzerinden 100 yıldır yazılıp konuşuluyor. Toplumsal yansımaları ve etkileri de daha çok “batı modernizmi” merkezli bir coğrafi angajmanla tarif edilegeldi.
-
Cepheler Arasında
Militarist tınıları ile mücadele ve sağlam bir duruşu ima eden cephe kavramı, son Venedik Mimarlık Bienali’nde toplumsal meselelere mimarların yaklaşımını belirten tema olarak ilan edildiğinde, mesele açısından oldukça zengin bir içerik sağlayan Türkiye’de de tartışmaların yoğun geçeceği tahmin ediliyordu, öyle de oldu.
-
Mimarlığın İç Hesaplaşması: Venedik Mimarlık Bienali
Venedik Mimarlık Bienali, mimarın sorumluluğunu gündeme getirerek mimarları konforlu alanlarından çıkmaya davet ediyor. Hülya Ertaş ana sergiler, ülke pavyonları ve Türkiye'nin katılımı üzerinden bienali değerlendiriyor.
-
Aravena Cepheden Bildiriyor