"Düşünme Ve Görselleştirme Aracı Olarak Türkiye’de Mimari Maket" Sergisi Studio-X’te
Küratörlüğünü Pelin Derviş’in yaptığı sergide, Türkiye’nin 20. yüzyıldaki mimarlık üretimini yansıtan, mimari üretim sürecinin vazgeçilmez bileşenlerinden olarak temsil etme biçimleri hakkında fikir veren maketlerden bir seçki yer alıyor. Maket yapımcıları Yusuf Z. Ergüleç, Selahattin Yazıcı, Mehmet Şener (Atölye 77), Varjan Yurtgülü (Min Tasarım) ve Murat Küçük’ün (Atölye K) arşivlerinin maket ve deneyim aktarımı olarak paylaşıma açıldığı sergi, 1931-1980 yılları arasında yayınlanan Arkitekt / Mimar dergileri üzerine yapılan çalışma ile mimari maketin süreli yayınlardaki yerini de sunuyor. Bunların yanı sıra Şevki Pekin gibi mimarların kendi temsil yöntemlerini de görme imkanı sunuyor.
Sergi, uzun soluklu olması hedeflenen bir araştırma projesinin ilk ürünü olarak görülüyor. Mimari üretimin adları pek bilinmeyen aktörleri olan maket yapımcılarını, onların mimarlarla ilişkileri ve üretimlerini kayda geçirmenin önemsendiği bu proje kapsamında oluşturulan veritabanının, farklı arşivlerle bağ kurması ve mimarlık tarihi araştırmalarına yeni bir bakış açısı sağlaması amaçlanıyor. Projenin bir diğer ayağı da arşivlerin sayısallaştırılıp kataloglanması. Salt Araştırma Mimarlık ve Tasarım Arşivi’nin çalışma ekiplerine eğitim verdiği süreci Yusuf Z. Ergüleç’in arşivi için Studio-X İstanbul, Selahattin Yazıcı arşivi içinse ODTÜ Mimarlık Fakültesi yürütüyor. Çalışmaların tamamlanmasını takiben Salt, her iki arşivi de çevrimiçi erişime açacak.
Mobilyaları İstanbul Bilgi Üniversitesi desteğiyle Avşar Gürpınar ve Mete Godollar tarafından üretilen serginin araştırma ekibinde Ufuk Demirgüç, Pelin Derviş, İlayda Güler; Saliha Aslan, Elif Bilge ve ODTÜ Mimarlık Fakültesi desteğiyle T. Elvan Altan, Aydan Balamir, Güven Arif Sargın ve Pelin Yoncacı bulunuyor.
İstanbul Tasarım Bienali tarafından desteklenen ve 3. İstanbul Tasarım Bienali kapsamında Studio-X ve Pelin Derviş liderliğinde geliştirilen “Türkiye Tasarım Kronolojisi | Deneme” çalışmasının devamı niteliğindeki sergi, 17 Kasım 2017-19 Ocak 2018 tarihleri arasında Studio-X’te görülebilir.
Ne düşünüyorsunuz?
İlgili İçerikler:
-
Bir Şehir Kurmak: Ankara 1923-1933
Vehbi Koç Vakfı ve Koç Üniversitesi VEKAM desteğiyle gerçekleşen “Bir Şehir Kurmak: Ankara 1923-1933” araştırma sergisinin küratörleri ve aynı adlı kitabın editörleri Ali Cengizkan ve N. Müge Cengizkan’ın üç gün boyunca konuşarak ve yazarak gerçekleştirdikleri söyleşi, erken Cumhuriyet dönemi Ankarası üzerine özgün bulgular ve yeni tartışma alanları sunan çalışmayı aydınlatmayı hedeflemekte.
-
Bir Şehir Kurmak: Ankara 1923-1933
-
Mimari Tasarım Stüdyosunda Tektonik, Atmosfer ve Ölçek Üzerine Düşünmek: Hurda ile Bir Mimari Promenad Tasarlamak
Mimari tasarım eğitiminde “proje stüdyosu” tasarlama ediminin, çoklu üretim ve tartışma ortamının ana izleğidir.
-
Mekanın Farklı Açıları
-
Galerideki Fil
Melis Uğurlu, müze ve galerilerin dönüştüğü beyaz küpün neden olduğu yorgunluğu, kapsayıcı ve katılımcı bir yaklaşımla geride bıraktıran Elephant West deneyimini yazdı.
-
Yaşayan Geçmiş
-
Birimlerden Mekana
-
Kent Hafızası Bağlamında Vıkvıklanmalar Sergisi Üzerine
Kamusal alanlardaki dönüşümlerin failleri karşımıza genellikle siyasal şebekelerle olan bağları, sermaye ve güç ilişkileriyle çıkarlar. Yaptıklarını tartışmaya açmaya çabalamazlar.