Gösterişsiz Referanslar
Norveç’in turist rotaları kapsamında Peter Zumthor tarafından tasarlanan proje, bölgenin madencilik tarihini günümüze taşıyan sade ve basit yapılardan oluşuyor.
Norveç’in Sauda kentinde yer alan ve 1800’lerin sonlarına doğru terk edilmiş Allmannajuvet çinko madeni bölgesinde gerçekleştirilen müze projesi ile turist rotaları üzerinde hem tarihi hem de sanatsal bir çekim noktası yaratılmak amaçlanmış. Zumthor tasarımı sade yapılardan bir tanesi mevcut bir duvar üzerine sabitlenirken, iki tanesi ise keskin eğimli yamaçta ayaklar üzerine oturuyor. Kafe, müze ve servis mekanı olarak tasarlanan üç yapının yanı sıra, var olan dördüncü yapı ise diğerlerin farklı bir tarz benimseyerek maden alanın girişini tanımlıyor.
Bütün yapılar üç ana elemandan oluşuyor: Basit siyah bir kutu, taşıyıcılar ve çinkodan yapılmış oluklu çatı örtüsü. Yapı elemanları önceden üretilmiş ve daha sonra yerinde birleştirilmiş. Taşıyıcılar için kreozot emdirilmiş lamine ahşaplar kullanılmış. Duvarlar için ise kontraplak yüzeyler ile bitki lifinden üretilen ve akrilik kaplanmış bezler tercih edilmiş. İç mekanda duvarlar, galeri ortamı oluşturmak adına koyu renge boyanmış.
Zumthor yapıların, zorlu koşullar altında gerçekleştirilen madenciliği ve işçilerin ağır günlük yaşamlarını yansıtmalarını arzu etmiş. Son derece uzak olan bu bölgede bir zamanlar çalışan insanların fakir, yaşantının ise gösterişsiz olduğunun anlaşıldığını söyleyen mimar, projede gerçekleştirilen her durum ve yapının da gösterişsiz, sanki her zaman oldukları yerdelermiş gibi aglılanmasını istemiş.
İlgili İçerikler:
-
Dünyanın En Büyük Müzesi Grand Egyptian Museum Açılıyor
-
İş Bankası Resim Heykel Müzesi
-
Ayvalık Rahmi M. Koç Müzesi Kapılarını Açıyor
-
La Vetrina dell’Ingegno
-
Zeyrek Çinili Hamam’da Kalıntıların Şifası Sergisi Devam Ediyor
-
UNESCO, Çalınan Kültür Varlıklarını İçeren İlk Sanal Müzenin Tasarımını Paylaştı
-
Kontrastlanan Seramikler - Princessehof
-
Müze ve Sergileme Alanlarında Yaratıcı Tasarım Yaklaşımları
do[x] architecture kurucuları Dicle B. Özdemir ve Kadir Uyanık’la tasarım yöntemlerini, müze ve sergileme alanlarındaki çalışmalarında nasıl bir hazırlık süreci izlediklerini, eski eserle ilişkilerini, kültürel miras konularına olan ilgilerini, sürdürülebilirlik odaklı tasarım prensiplerini ve multidisipliner çalışmanın avantajlarını ve zorluklarını konuştuk.