Ptuj'da Eski Cam Fabrikası ve Çevresinin Canlandırılması
Slovenya'nın Ptuj kentindeki Eski Cam Fabrikası ve çevresindeki kentsel alanlar, ELEMENTARNA tarafından, peyzaj ofisi KOLEKTIV TEKTONIKA iş birliğiyle yeniden canlandırıldı.
Yerel kültür için canlı bir merkez yaratmak üzere Eski Cam Fabrikası ve çevresindeki kamusal alanların dönüştürüldüğü proje yalnızca fiziksel değişikliklerle sınırlı kalmıyor; amaç, Ptuj’un tarihi eski kentinin ruhunu yeniden canlandırarak onun kültürel bir odak noktası olarak önemini sürdürmesini sağlamak.
Eski Cam Fabrikası'nın, bitişiğindeki sokaklar ve meydanlarla birlikte yenilenmesi, Ptuj'un eski şehir merkezine yeni, kaliteli kamusal alanlar kazandırıyor. Bu alanlar kale tepesi, şehir ve nehir arasında bir bağ kurarak canlı bir şehir atmosferi oluşturuyor. Projenin iki önemli odak noktası bulunuyor: Bir yanda daha resmi bir meydan olan Vrazov trg, diğer yanda ise buna tezat oluşturan Eski Cam Fabrikası’nın samimi atmosferi. Vrazov trg, kültürel etkinliklerin merkezi ve önemli bir kentsel simge olarak öne çıkıyor. Öte yandan, Eski Cam Fabrikası’nın avlusu daha içe dönük bir karaktere sahip olsa da, büyük konsollu kapıları sayesinde etkinlikler sırasında sokağa açılarak hareketli bir kamusal meydana dönüşebiliyor. Bu iki alan birlikte, günlük kullanımdan özel etkinliklere kadar çeşitli kültürel girişimlere ev sahipliği yapabilecek esnek bir ortam sunuyor.
Projenin ana teması, eski ve yeni arasında köprü kurmak ve programın ortaya çıkardığı zorluklara çözümler sunmak etrafında şekilleniyor. Bir yanda farklı kotlarda çeşitli yapılar ve kentsel bağlam, diğer yanda ise çeşitli ve öngörülemez ihtiyaçları olan kullanıcı grupları için tasarım yapma zorluğu yatıyor. Bu nedenle, yeni kompleks maksimum esneklik sağlayacak şekilde tasarlandı. Her iki salon da gerektiğinde tamamen açılarak avluya sorunsuz bir şekilde bağlanabiliyor. Çok yönlü bir etkinlik alanı olarak tasarlanan büyük salonda bulunan ayarlanabilir sahne platformları, açık hava etkinlikleri için de kullanılabiliyor. Zemin katta, eski evlerin duvarları iç mekanda cephe etkisi yaratarak eskiyle yeninin bütünleşmesini sergiliyor. cephenin ambiyansını oluşturuyor. Çatı katında koridor, eski ile yeniyi ayıran ve eski şehir kulesinin etkileyici manzarasını sunan uzun bir tavan penceresi ile aydınlatılıyor.
Eski şehir merkezinin çeşitliliğinden ilham alan malzeme seçimleri, mevcut unsurları çağdaş bir bağlamda yeniden yorumluyor. Arkeolojik kazılarda, tarihi şehir merkezinde kaldırım olarak kullanılan çok sayıda nehir taşı ortaya çıkarıldı. Bu çakıl taşları, bölgenin mirasına saygı göstermek amacıyla yeniden kullanıldı ve Ptuj’un geleneksel renk paleti sokaklara, meydanlara ve yeni kültür merkezine geri kazandırıldı. Sadeliğin ön planda tutulduğu binanın mimari tasarımında duvarlar, kornişler ve çatı gibi temel unsurlar vurgulanıyor. Dar sokaklarla çevrili yapı, ziyaretçileri dış cepheyle yakından etkileşime davet ediyor. Ahşap, yarım dairesel kalıplarla şekillendirilen beton yüzeyler, etkileyici duvarları daha insancıl hale getirirken zamanla patina oluşumunu teşvik ederek yapının tarihi bağlamla bağlantısını derinleştiriyor.
İlgili İçerikler:
-
Barrio de San Ingnacio'nun Merkezinde Bir Pavilyon
-
"Ankara'nın Dünya Mirası: UNESCO Dünya Miras Alanları" Kitabı Yayımlandı
-
AnkaraAks Almanya Augsburg'daki Tiyatro Meydanı'nı Dönüştürecek
-
Lüleburgaz Yıldız Sanatları Akademisi
-
Bohinj Anaokulu
-
Gordion Antik Kenti ve Anadolu’daki Orta Çağ Camileri UNESCO Dünya Miras Listesi’nde
-
Fas Depremi’nde Hasar Gören Kültürel Miras Alanları
-
Kamusal Alan Bir Mekân Değildir!
Günümüzde çok sık karşılaştığımız "algı yönetimi" olarak ifade edilen manipülatif eylemin, nasıl etkili olabildiğini, nasıl etkili kullanabildiğini anlamak için araçlarını iyi tanımlayabilmemiz önemli. Bu eylemin karşılıklı bir etkileşim olduğu ve eyleyenin değil eylenenin de bu durumdan sorumlu olacağı bir gerçek. Ama bu yazının derdi ne eyleyen ne de eylenen ile ilgili…