Tasarla ve Yap! 2017: Kolektif Üretkenlik

Birinci sınıf öğrencilerinin, mimarlığın yapma biçimlerini doğrudan deneyimleme fırsatı elde ettikleri MEF Üniversitesi Tasarla ve Yap! Stüdyosu 2017 yaz stajı kapsamında, merkezine kolektif emeğin yerleştiği 6 yeni proje üretildi.

2017 yılında MEF Üniversitesi Sanat, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi 1. Sınıf öğrencileri, Tasarla ve Yap! yaz stajı kapsamında toplamda 6 proje tamamladı. Projeler sivil toplum kurumları, okul ve yerel yönetimlerin talep ve desteği doğrultusunda birbirinden farklı işlevleri yerine getirmek üzere tasarlanıp inşa edildi. Tasarım ve yapım süreci İstanbul’da yürütülen projelerden üç tanesi Sarıyer’deki Türkan Şoray İlkokulu'nun iç ve dış mekanlarında gerçekleşti. İstanbul’daki diğer proje ise yerinde, öğrencilerin MEF Üniversitesi, Sanat, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi'ndeki yeni stüdyoları için yapıldı. Tasarım ve yapım aşamaları İstanbul dışında tamamlanan iki proje ise Merzifon ve Fethiye’de hayata geçirildi.

22,5, SEYDİKEMER, KAYADİBİ KÖYÜ
Yirmiikibuçuk, MEF Sanat, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi 1. sınıf öğrencileri tarafından 3-16 Temmuz tarihlerinde Seydikemer, Kayadibi Mahallesinde gerçekleştirildi. Seydikemer Belediyesi’nin Saklıkent yolu üzerine bulunan sosyal alanın ilk projesi olarak gerçekleştirilen performans alanı, Seydikemer Belediyesi desteği ile öncelikle Kayadibi Mahalleli çocuklar için yapıldı. Belediye ve yerel inisiyatiflerden bölgenin ihtiyaçları ve beklentileri doğrultusunda edinilen bilgi ve belgeler kullanılarak, projenin uygulamaya yönelik tasarımı İstanbul’da 2 haftalık yoğun bir çalışma sonucu ortaya çıktı.

Proje, Muğla ikliminde, açık havada, öncelikle çocuklar ve her yaştan kullanıcının bir araya gelebileceği, grupça ve kişisel vakit geçirilmesini sağlamak üzere özelleşmiş birimlerden oluşturuldu. Likya vadisinde, Babadağ ve Akdağların arasında yer alan proje alanı, Saklıkent yükseltisine doğrudan bakmaktadır. Bu bakış proje birimlerinin yönelimi ve formunda en önemli belirleyicilerden biridir.

Amfi formundaki bu performans birimleri çevrelendiği manzaranın belirli noktalarına doğru yönlendirildi. Manzarayla kurdukları görsel bağ, yan yana dizili performans kutularının birbirlerinden bağımsız, günün her saatinde kullanılabilmelerine olanak sağladı. Bütünsel tasarım, inşaatlarda sıkça kullanılan 5’e 10 ve 5’e 5 çam ahşap kerestelerin farklı ebatlarda, bakışın sürekliliğini sağlamak üzere değişen açılarla bir araya getirilmesi ile gerçekleştirildi.

Tasarım Ekibi (Öğrenciler): Ayşenur Naçar, Deniz Uluköy, Doğuş Asan, Elif Alnıak, İrem Koşalay, Muhammet Talha Uçar, Semih, Berkay Alankaya, Talha Kaya, Zeki Küçüksarı, Zeynep Merve Hocaoğlu
Proje Yürütücüleri: Derya Uzal, Eda Yeyman
Uygulama Desteği: Seydikemer Belediyesi
Katkıda Bulunanlar: Tangala Proje Platformu, Bahri Kurt (Seydikemer Belediyesi), Bayram İnce (Seydikemer Belediyesi), Muharrem Büyükkaramuklu (Seydikemer Belediyesi)

*Proje adını, birimlerin üretimi boyunca, 45 derecelik bakış açılarını oluşturmak için 22,5 derece ile dikkatle kesilmesi gereken ahşap elemanlardan alıyor.

HIRKA, MERZİFON
Merzifon'da harap durumda bir değirmen yapısının içine inşa edilen 890x235 + 265x135 cm ölçülü ahşap strüktür, MEF Üniversitesi Sanat, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi’nden 16 kişinin ürünü. 14 birinci sınıf öğrencisi ve iki yürütücü, 28 Haziran-20 Temmuz arasında Anadolu bozkırının kuzey eşiğinde gözlemledi, konuştu, tasarladı ve yaptılar. Projenin amacı; yakın zamanda açılacak doğa yürüyüş parkurunun ilk istasyonu olacak yapının içinde, çevredeki doğal hayatı tanıtan panolar sergilemek, yürüyüşçüler için bir oryantasyon ve dinlenme istasyonu oluşturmaktı.

Yapının 5x10 kesitli ahşap profil ve alt bileşenlerinden oluşan rasyonel bir kurgu arz etmesi hedeflendi. Ayrıca iç yüzey sergileme elemanları 80x210 cm kontrplak levhalardan oluşturuldu. İçine yerleştiği harap değirmen duvarları ile dokunmadan, boşluk bırakarak iletişim kuran strüktür düzeltildi, doğal zemine yerleştirilen yapay taş temeller üzerine oturtularak zeminden kopuk bir şekilde inşa edildi. Yüzey artikülasyon seviyesi hem zeminde hem de cephelerde kademeli olarak değişen istasyona yaklaşıldıkça fark edilen mimari detaylar eklendi. Izgara kabuğundan zarifçe sızarak dans eden Anadolu güneşi, Hititlerin gök tanrısı Teşup’a selam yollar gibi.

Tasarım Ekibi (Öğrenciler): Oğuzhan Yıldırım, Tutku Ak, Arif Şahin, Furkan Enes Apaydın, Berra Nur Bay, Zülfüye Yıldız, Ece Savaş, Nevres Arın Aydoğdu, Oylum Akgul, Berfin Cantekin, Ahmet Faruk, Akdeniz, Resul Emre Kaba, Burak Özcan, Gizem Gerçek
Proje Yürütücüleri: Kürşad Özdemir, Ozan Avcı
Uygulama Desteği: Merzifon Belediyesi
Katkıda Bulunanlar: Ertuğrul Sarıipek (Merzifon Belediyesi), Hüseyin Arslan (Merzifon Belediyesi), Hüseyin Bülbül, Alp Arısoy (Çekül Vakfı), Hırka Köyü insanları

*Merzifon Belediyesi inşaat alanını, malzemesini, konaklamayı ve birçok diğer imkanı sağladı. ÇEKÜL Vakfı, MEF ile Merzifon Belediyesi’ni buluşturdu, projeyi duyurdu.

MEF FADA HANGAR, İSTANBUL
FADA Hangar, MEF Sanat, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi 1.sınıf öğrencileri tarafından 28 Haziran-21 Temmuz tarihlerinde MEF Üniversitesi’nde gerçekleştirildi. MEF Üniversitesi binasına ek olarak UNIQ Maslak içerisinde inşa edilen yeni MEF Sanat, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi stüdyolarının giriş alanını tanımlayan proje, mekanın kullanıcısı olacak fakülte öğrencilerinin inşa sürecinin bir parçası olmasına olanak sağladı. MEF FADA Hangar Projesi tasarım ekibi adına Burcu Serdar Köknar’ın, ihtiyaçlar ve beklentiler doğrultusunda yaptığı sunumdan edinilen bilgiye dayanarak tasarlanan öneriler 10 günlük yoğun bir çalışma sonucu ortaya çıktı.

Proje, FADA Hangar’ın giriş alanında, kullanıcıların dinlenme, okuma, bir araya gelme ihtiyaçlarını karşılamak; sergileme, duyuru, kitaplık işlevlerine imkan sağlamak ve bir giriş alanı tanımlamak amacıyla tasarlandı. Birbirini tamamlayan üç tasarım önerisinden oluşan proje, uygulama sürecinin ve şantiye alanının kısıtlarından ötürü, ikisinin inşa edilmesiyle tamamlandı. Bu önerilerden ilki, içinde gezilebilir bir sergi duvarı; ikincisi, serbest oturma/dinlenme/okuma birimleri; üçüncüsü ise stüdyo girişini tanımlayan strüktürel elemanlardan oluşmakta.

Tasarım Ekibi (Öğrenciler): Ceren Kalaycı, Elif Ütebay, Enes Kaya, Güven Aylin Seziş, İdil Tutak, İmran Deniz Ertunan, Merve Uçan, Merve Yalçınkaya, Naz Üstündağ, Onur Berk Doğrulttucu, Roweida Emad Taha Nimry, Zeynep Yüksel
Proje Yürütücüleri: Arda İnceoğlu, Zeynep Aydemir
Katkıda Bulunanlar: Cemal Temel, Mehmet İnceoğlu

İÇİ DIŞI BİR, TÜRKAN ŞORAY İLKOKULU, İSTANBUL
İçi Dışı Bir, MEF Sanat, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi öğrencileri tarafından Temmuz 2017'de Rumeli Hisarüstü Mahallesi'ndeki Türkan Şoray İlkokulu'nda gerçekleştirildi. Okuldan gelen talep doğrultusunda, mevcut dersliklerden biri yabancı dil dersliğine dönüştürüldü. İlkokul öğretmenlerinin sunduğu ihtiyaç programı, öğrencilerinin "rol yapma oyunları" gibi alternatif öğrenme yöntemleri ile dil öğrenebilecekleri bir kurguyu içeriyordu. Tasarımın ekseninde yer alan açılıp kapanabilen perde, tasarım ekibinin bu ihtiyacı yorumlayarak alternatif bir sahne önermesi ile ortaya çıktı. Oturma birimleri ve masalar, farklı etkinliklerde kullanılabilecek senaryolara göre tasarlandı.

Projenin tasarımında, "geri dönüşüm ve yeniden kullanım" teması ve bunun ilkokul öğrencilerine aktarılması önemli bir karardı; derslikteki tüm mimari elemanlar yeniden kullanılan malzemelerle üretildi. İKSV'nin bağışladığı 3. Tasarım Bienali'ndeki polikarbonat levha ve mdf sergi standları oturma birimlerine; metal kasnaklar ise perde strüktürüne dönüştü. PATTU ve DS Mimarlık'ın bağışladığı mdf levhalar ise oyun masaları ve sergi panoları olarak yeniden değerlendirildi.

Tasarım Ekibi (Öğrenciler): Evrim Arıkan , Tuğçe Şimşek, İlayda Akdemir, Tuna Karataş, Ali Berk Beydili, İlkem Çirpik, Feridun Berke Güven, Buse Ayça Türk, İrem Yağmur Cebeci, Tutku Tunçkol
Proje Yürütücüleri: Tomris Akın, Sevince Bayrak, Cemal Temel
Uygulama Desteği: Sarıyer Belediyesi
Katkıda Bulunanlar: İKSV Tasarım Bienali, PATTU, DS Mimarlık , Hikmet Açıkgöz (Sarıyer Belediyesi), Recep Kara (Sarıyer Belediyesi)

DALGA , TÜRKAN ŞORAY İLKOKULU, İSTANBUL
Proje MEF Üniversitesi Sanat, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi 1. sınıf öğrencileri tarafından İstanbul Rumelihisarı mahallesinde yer alan Türkan Şoray İlkokulu’nda gerçekleştirildi. Okulun geniş arka bahçesinin girişinin güçlü perspektifi üzerinde ve yeşil alan ile sert zeminin sınırında konumlanmak projenin başlangıç noktası oldu. Proje için, çocukların farklı imkanlarda kullanabileceği bir oyun alanı tasarlama fikriyle yola çıkıldı. Dalga; farklı yükselti ve eğimlerde yüzeyler kullanılarak tanımlı olmayan, yaratıcı ve farklı karakterdeki oyunlara ev sahipliği yapabilecek bir oyun alanını hayata geçirmek amacıyla tasarlandı. Proje okul yönetiminin belirttiği ihtiyaçlar doğrultusunda öğrenciler tarafından tasarlanarak Sarıyer Belediyesi Fen İşleri yardımı ve Türkan Şoray İlkokulu ev sahipliğinde ilkokulda okuyan çocuklar için hayata geçirildi. Proje, farklı ivmelerle yükselen 3 farklı zeminde çocukların yaratıcılığı ile zenginleşecek sınırsız eylemlerle ev sahipliği yapması hayal edilerek inşa edildi.

Yerden yükselen “dalga” yüzeyleri, çocukların güvenle kullanabilmeleri için ahşap malzeme ile inşa edilip yükseltinin fazla olduğu alanlar ağlarla kapatılarak güvenli hale getirildi. Dalga kesitleri su kontrası ile hazırlanıp kesitlere zıt doğrultuda 5x10 kesitli ahşap kerestelerle bağlanarak strüktür oluşturulduktan sonra yüzeyler esnek su kontrası ile kaplandı, yüksekliği fazla olan dalga kesiti de aynı şekilde hazırlandıktan sonra 5x10 kesitli ahşap kerestelerden oluşturulan geçirgen bir kafes içerisine asılarak hem alttan hem de yan yüzeylerinden geçişler sağlanması amaçlandı.

Tasarım Ekibi (Öğrenciler): Zeki Furkan Sarılıcan, Mehmet Cihat Ayaz, Nursena Dörttaş, Aleyna Ayşe Köksal, Yunus Emre Bağcı, Büşra Ebrar Sayan, Ayşe Bilge Keçebaş, Benan Ataulusoy, İrem Çirpik, Gizem Çongar, Enis Kara, Ahmet Anıl Yapıcı, Nazlım Demir, Elif Erdem, Ezgi Herdem, Emre Yavuz, Erden Erdemir, Cenk Berke Budak
Proje Yürütücüleri: Ahmet Sezgin, Başak Eren
Proje Destekçisi: Türkan Şoray
Uygulama Desteği: Sarıyer Belediyesi Fen İşleri Müdürlüğü, Sarıyer Belediyesi Park ve Bahçeler Müdürlüğü

İZ , TÜRKAN ŞORAY İLKOKULU, SARIYER
“İz” projesi , Sarıyer'deki Türkan Şoray İlkokulu'nun ön bahçesinde gerçekleştirildi. Aynı okulda gerçekleştirilen 3 projeden biri olan İz, ilkokul öğrencileri için yemek yeme/serbest vakit geçirme alanı olarak tasarlandı. Mevcut kantin alanını yenilemesi, yeni imkanlar sağlanması ve alanı bütüncül bir niteliğe kavuşturması hedeflenen projenin hem tasarım hem de uygulama aşamasında Türkan Şoray İlkokulu yönetimi ve öğrencileri ile görüşüldü. Tasarım aşamasında ilk görüş ve beklentiler, daha sonrasında ise geri bildirimler ile proje geliştirildi. MEF stüdyolarındaki 2 haftalık tasarım aşaması ve alandaki 3 haftalık uygulama sonucunda proje hayata geçirildi.

Tasarım sürecinde; belirlenen ihtiyaçlara ve sorunlara cevap verecek çözümler tek bir tasarım kimliği çevresinde bütünleştirildi. Çatı, duvar, cephe, iz tasarım/inşa grupları oluşturularak öğrenciler hem proje yönetimi konusu ile tanıştırılmış̧ oldu hem de lojistik avantaj elde edildi. Çatı ekibi, strüktürlerin ve kaplama malzemesinin bakım onarım ile ilgilendi. Duvar ekibi; alanda gerekli görülen serbest yemek yeme alanlarını amfi düzeni ile tasarladı. İz ekibi alanın zemininde tasarım dilini sürdürecek serbest birimleri tasarladı. Cephe ekibi ise mevcut halinde kopukluk problemi olan yere; malzeme ve renk kullanımları ile yeni bir çehre kazandırdı.

Çalışmaya dahil olan her bileşene dokunması ve kimlik belirlemesi nedeniyle, proje “İz” olarak adlandırıldı.

Tasarım Ekibi (Öğrenciler): Aylin Acar, Barkın Enes Makara, Betül Kesgin, Buse Kılıç, Eren Temel, Kaan Kızıltepe, Koray Baş, Mükerrem Seca Kişmir, Nur Hazal Atalay, Nisan İpek Akkuzu, Polen Yurtan, Seliz Pars
Proje Yürütücüleri: Burcu Serdar Köknar, Egemen Nardereli
Proje Destekçisi: Türkan Şoray
Uygulama Desteği: Sarıyer Belediyesi Fen İşleri Müdürlüğü, Sarıyer Belediyesi Park ve Bahçeler Müdürlüğü

Etiketler:

Ne düşünüyorsunuz?

0 yorum TARTIŞMAYA KATIL

İlgili İçerikler: