Zorunlu Geçiciliğin Mimarisi

Marco Tiberio, Fransa'da yer alan Calais'teki mülteci kamplarında çektiği fotoğraflarla mülteci "ev"lerine, ait oldukları kültürlerin nüvelerini taşıyan barınaklara, mimari perspektiften bakıyor.

İkinci Dünya Savaşı'ndan bu yana yaşanan en ciddi ve küresel mülteci krizi görsel dile sıkıcı ve standartlaşmış bir temsille çevriliyor. Genellikle hüzün, ıstırap, acı, yoksulluk görmeyi kesinleştiren enstantanelerden oluşan göçmen fotoğrafları dolaşıma giriyor, bunlar ilginç bulunuyor. Oysa Tiberio'ya göre; şu an Avrupa'da ama Avrupalı olmayan yeni bir sosyal sınıf tanımlayan mülteciler çok daha derin bir analizi, acıma duygusu olmadan anlama çabasını hak ediyor.

fotoğraflar: marco tiberio

Proje, bu bağlamda, göçmenlik başlığının altını farklı bir perspektiften doldurmaya yoğunlaşıyor. Ahşap ve plastikle yapılmış basit bir evin ardında beklediğimizden çok daha fazlasını bulabileceğimizi ortaya koyan Tiberio, mültecilere yönelttiği bu farklı bakışı, muhataplarıyla yaptığı uzun konuşmalarla gerçekleştirmiş.

Tiberio; her biri sahibiyle doğrudan ilişki kuran barınakların mimari yapısı ve özellikleri üzerine düşünmeye olanak veren fotoğraflarıyla, göçmenlerin kültürel geçmişleri ve terk ettikleri memleketleriyle kurdukları güçlü bağların öneminin altını çizmek istemiş. Umutsuzluk ve yabancılaşma halinde bu bağların daha da kuvvetlendiğini belirten sanatçı, içinde bulundukları vahşi dünyada ait ve güvende hissettikleri tek yerin bu "ev"ler olduğunun anlaşılması gerek, diyor.

Mültecilikten, sorunu konuşmaktan ve çözüm üretmekten kaçınamayacağımız bir zamanda yaşarken sahip olduğumuzda hiç sorgulamayacağımız kadar temel bir gereksinim olan "barınma" kavramından da bağımsız düşünmemiz mümkün değil. Tiberio'nun fotoğrafları da umursamazlık ya da romantizm uçlarından uzaklaşıp farklı bakış açıları geliştirmek gerektiğini hatırlatıyor.

Etiketler:

İlgili İçerikler: