Açık Bulmaca

Bilişim eğitimini odağına yerleştirerek güncel teknolojilerin takibini toplumun tüm kesimlerine ulaştırma düşüncesiyle yola çıkan 9 Dots projesi, eski depo yapılarından dönüştürülerek hayata geçirildi.

Kar amacı gütmeyen bir kuruluş olan 9 Dots, adını dokuz nokta bulmacasından alıyor ve özellikle Kaliforniya’da üniversite öncesi eğitim veren okullarda (K-12) öğrencilerin bilgisayar bilimleri eğitimine erişiminin yetersizliğinden yola çıkarak her çocuğun bu eğitime erişimini sağlamayı amaçlıyor. 2011’de, STEM (Türkçeleşmiş haliyle FeTeMM - Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik) dalları henüz aynı kısaltma altında buluşmamışken yola çıkan ekip, çeşitli okullarla işbirliği yaparak öğrencilere yönelik kodlama ve liderlik eğitimi, yazın ve hafta sonu bilim kampları ile diğer sivil toplum kuruluşlarına verilen kodlama ve robotik eğitimlerini içeren bir programa sahip. Bu programı, öğretmenlere özel eğitimler, kamuya açık atölye ve sınıflar ekleyerek ve Los Angeles çapında kar amacı gütmeyen kuruluşlarla ortaklıklar kurarak genişleten ekip yeni özel eğitim merkezine 2015’te taşınmıştı. Öncesinde üretim işlevli iki depo yapısından oluşan merkez Design, Bitches tarafından açık planlı bir okula dönüştürüldü.

Kendin yap alanı
Sınıflar
Kütüphane, sınıf ve avlu kurgusu
Kütüphane

Aralarında avlu bulunan iki ayrı kütle, tekrar eden malzeme ve kullanıcılarına göre belirlenmiş renk seçimi ile birbirinin uzantısına dönüşüyor. Biri açık planlı çalışma alanı olarak çalışan kütlelerden diğeri spor salonuyken yenileme projesiyle yeni çalışma ve eğitim alanlarına dönüştürülmüş. Mekanı, büyük bir hacim içinde farklı yapılar olarak gören ekip, ayırıcı duvarlar yerine planı kontrplak panellerden oluşan bağımsız bir çerçeve kullanarak bölüp işlevsel parçalar üretmeyi hedeflemiş. Önceki projelerinde pek çok endüstriyel yapıyı, çeşitlenen işlevlerde mekanlara dönüştürmüş olan mimarlar, 9 Dots’taki hacimler arası ölçek ilişkilerini maket üzerinde epey çalıştıklarını belirtiyor.

9 Dots’ın büyümeye açık, esnek yapısını barındırmak üzere mevcut mekana çoklu katmanlarda tasarım müdahaleleri yaptıklarını belirten mimarların esas amacı, farklı işlevleri içerebilecek ve hem çocukları hem de yetişkinleri ağırlayabilecek bir mekan üretmek. Bu bağlamda gerçekleştirilen müdahalelerin ilk katmanını yeni ofis ve sınıflar oluşturuyor. Bu katman, farklı kullanımları destekleyecek şekilde sınıflar, atölyeler ve ofislerde görevli olanların bir arada çalışmasına imkan verirken mekan aracılığıyla öğrenci ve çalışanlar arasında çeşitlenen düzeylerde mahremiyet sağlayıp bağlantıyı koparmamayı amaçlıyor. Yeni inşa edilen hacimler arasında daha büyük olanlar her daim açık, davetkar ve gün ışığıyla dolu olacak şekilde ölçeklendirilmiş.

Ofis ve dinlenme alanları
Açık ofis alanı
Ahşap strüktür ile vurgulanmış özel çalışma alanı
2. kat planı - 1. kat planı

İkinci katman ise yeni hacimlerde, günlük malzemeler ve kendine has biçimlerle eğitim sırasında kullanılabilecek (kağıtların iğneyle tutturulabildiği yüzeyler ya da ekran yansıtılabilen beyaz tahtalar) ya da gürültüyü hafifletebilecek yüzeyler üretmek olmuş. Üçüncü katman, çalışma ve öğrenme esnasında farklı vücut duruşlarına karşılık vermek üzere üretilmiş sabit ve hareketli mobilyaları kapsıyor. Mobilyaların çevresinde ise çalışma istasyonları, kütüphane ve sen de yap alanı (makerspace) bulunuyor. Diğer parçalardan ayrılan görece kapalı ahşap kutu ise yapının geri kalanına göre daha özelleşmiş ofis ve çalışma alanını içeriyor. Mekana özel üretilmiş mobilyalar programdaki değişikliklere göre yeniden düzenlenebilecek, halihazırda çeşitli işlevlere hizmet edecek ve çocuklar tarafından hareket ettirilebilecek şekilde tekerlekli tasarlanmış. Masif ve kontrplak panellerde kullanılan Douglas Göknarı ile desteklenmiş ahşap malzeme ile tekrarlayan sarı, kırmızı, mavi ve yeşil renklerin kullanımı ortak bir dilin baskın kurucu unsurları rolünde. Kuruluş olarak 9 Dots’ın programındaki toplumsallığı mekanda büyütecek bir tür zenginlik üretebilmek ise tasarımın erişmeye çalıştığı sonuç olarak tanımlanıyor.

Etiketler:

İlgili İçerikler: