Aracı Kurgular
Mevcut bir otoparkın üzerine çelik strüktürle eklemlenen sanat merkezi, geleneksel yaşam alanı olan hayatı güncel bir yorumla kamusal mekana dahil ediyor.
İnsan çevresine sanat aracılığıyla baktığında gerçekliğin daha iyi farkına varır ve nasıl bir çevrede yaşadığını, yaşamını nelerin çevrelediğini daha iyi algılar. Şehitkamil Belediyesi Sanat Merkezi de bu fikirden yola çıkarak sanatın üretildiği, seyircisiyle buluştuğu ve seyircinin sanat üretimine katıldığı nitelikli ve güçlü bir kamusal alan olarak tasarlandı.
Sanatla toplumun birbirlerine karşılıklı nüfuz etmeleri niyetindeki yapı aracılığıyla, kamunun sınırsız kullanımını destekleyerek sanat kavramını toplumun günlük hayatına entegre etmek amaçlandı. Yarattığımız bu kamusal alan, sosyal ve kültürel ölçütlerde herhangi bir ayrım gözetmeksizin herkesi kucaklayarak onları yapının asıl sahipleri kılıyor. Böylece kamusal alanda üretilen ve paylaşılan sanat, toplumsal örgütlenmenin de bir aracı haline gelmeye başlıyor.
Yörenin temel yaşam alanı olan ve bu projede, kent ölçeğinde kamusal bir kimlik yüklenen “hayat”, Gaziantep’in çok katmanlı sosyal ve kültürel yapısına bir altlık oluşturuyor. Program elemanlarının hayat etrafında ve farklı kotlarda kurgulanması bu alanın kent belleğinde canlı bir iz olarak kalmasını sağlıyor. Sadece sanatçının değil, kentlinin de sanat üretimi içinde bulunabildiği bir alan olması amaçlanan bu sosyal merkez, özellikle kadının, üretim atölyeleri aracılığıyla, toplumsal görünürlüğü ve gücünün artmasını hedefliyor. Bu bağlamda, hayat ile ilişkili atölyeler, sergi alanları, açık hava sineması gibi işlevler de kadının sosyal ve kültürel konumunu iyileştirici unsurlar olarak ortaya kondu.
KAMUSAL BOŞLUK
Birey, sosyo-kültürel hayatını, kentsel fiziksel çevre kurgusu içinde dış mekanlarda; bu mekanlardaki etkinliklerle sürdürür. Toplumun yapılanması da bireyler ve toplum arasındaki ilişkinin fiziksel çevre tarafından desteklendiği yerler olan açık kamusal alanlarda meydana gelir. Bu doğrultuda yapının ele alınış biçimi bizce, bir bina tasarlamaktan önce kamusal boşluğu tasarlamak olmalıydı. Bu yaklaşımla, halkın nitelikli kent kurgusundaki rolünü vurgulayacak açık alan düzenlemesiyle kamu için sanat anlayışını yansıtan ve her alanda halkın katılımına öncelik veren bir tasarıma gidildi.
Belediye yapısı ve iş merkezleriyle çevrelenen merkez, oluşturduğu davetkar kent boşluğu ile kent yaşamına alternatif bir sosyal ve kültürel odak olarak katkı sağlıyor. Farklı kotlarda oluşturulan farklı nitelikteki açık hava mekanları ile çok katmanlı kültürel ve sosyal etkinlikleri destekliyor. Çok amaçlı salon, fuaye ve önündeki kent balkonu bir amfi ile kentsel hayata bağlanırken sergi, söyleşi, gösteri, sinema gibi açık hava etkinlikleri için nitelikli bir mekan kurgusu yaratıyor.
Sergi salonu ise hem caddeden hem de hayattan giriş alarak açık hava etkinlikleriyle doğrudan ilişki kuruyor. Gaziantep’in iklimsel verileri göz önünde bulundurularak oluşturulan saçak altı mekanlar aynı zamanda hayat etrafında kurgulanarak farklı kullanım çeşitlerine de olanak sağlıyor. İki ayrı kotta düzenlenen atölyeler yine hayata açılarak ve diğer program elemanlarıyla ilişki kurarak bütünleşik bir mekan kurgusu yaratıyor. Kuzey-güney aksı üzerine yerleşen ana salon kütlesi ise yapının kente yaklaşmasında da etkin bir unsur olarak görülebilir.
Yarışmanın sonuçlanmasının ardından devam eden uygulama sürecinde, işverenin isteği doğrultusunda, ana salon küçültülerek balkonsuz olarak yeniden ele alındı. Genel kurguya sadık kalınarak bazı mahallerde de yer değişikliğine gidildi. Yeraltında halihazırda bulunan bir otopark üzerinde tasarlanan yapı, mevcut aks sistemi üzerinde çelik konstrüksiyon olarak kurgulandı.
Ne düşünüyorsunuz?
İlgili İçerikler:
-
Yüzen Geçit
-
Film Şeridi Gibi
-
Sayfalar Arasında
-
Arı Evi
-
Dijital Platformlarda İstanbul Tarihi: İstanbul Kentsel Veri Tabanı ve Ben İstanbul
Farklı formattaki birçok tarihsel veriyi bir araya getiren web tabanlı dijital tarih platformları İstanbul Kentsel Veri Tabanı ve Ben İstanbul, İstanbul'un kentsel mirasını koruma ve toplumsal hafızaya katkıda bulunma amacıyla yaklaşık üç senedir kullanımda. Nil Tuzcu, açık kaynağa dönüşecek platformların geleceğine dair sorular yöneltirken üretim ve tasarım süreçlerini de aktardı.
-
Rüzgara Karşı, Rüzgarla Birlikte
-
Kente Açık Eğitim
-
“İçinden Elini Çekip Çıkardığın Bir Eldiven Gibi Boşalan”* Mimarlık Tartışmaları
İçinde bulunduğumuz siyaset ortamında, mimarlık mesleğini toplumsal meseleleri merkeze alarak pratiğini geliştiren genç topluluklar yerine, meslek örgütlerinin popülerliğe yönelik tutum içinde olmalarını eleştirmek acaba “keskin bir siyasi tutum” mu olur? Zira, İzmir şubenin de içinde bulunduğu meslek odamızın bir grup şubesi, mimarlık alanından siyaseten keskin söylem üretmeyi sakıncalı buluyor.