Örtük Keşif

Burma’da yıllardır süren çatışma ortamı üç milyon kişiyi yerinden etti. Tayland ve Burma’nın sınır bölgesinde zorla yerinden edilmiş topluluklarla birlikte çalışan pek çok organizasyondan biri olan Estudio Cavernas’ın projesi yerel malzeme ve basit teknolojiyi anlamlı mekanlar üretmek için kullanıyor.

Tayland’ın Burma sınırı yakınında yeni bir eğitim binası olan Mae Ku Öğrenme Merkezi, bitişik arazilerin ortasına yerleşen yekpare bir nesne, bir dağ gibi tasarlanmış. Merkez, Burmalı mülteci ve göçmenlerden oluşan yerel topluluk için eğitim sağlayan toplum temelli bir örgütlenme olan Min Tu Won Okulu için çok işlevli bir eğitim mekanı olarak çalışıyor.

Kaynak azlığıyla karşı karşıya olan okulun aşırı kalabalık öğretim alanlarına dönüşmüş mevcut sınıflarının rahatlatılmasına ihtiyaç duyulmuş. Öğrenme koşullarını iyileştirmek ve yerel eğitimi teşvik etmeye ve geliştirmeye devam edebilmek için 70 öğrencilik ek bir mekan arayışına giren okulun yeni merkezi uyarlanabilir, çok işlevli mekanlar kütlesiyle bu ihtiyaçlara cevap veriyor. İki büyük iç hacim eğitim, çalışma ve etkileşimli öğrenme için açık bir zemin sunuyor. Okul büyüdükçe ve geliştikçe bu mekanlar da evrilen koşullara yer sağlamaya devam edebilecek.

Yapı, çocukların ilgisini çekmek ve keşfetmelerine olanak vermek için bir araya getirilmiş oyuncu, masif şekillerle tasarlanmış. Baştan aşağı doğal ve yerel malzemeler kullanılmasının amacı da bir nesne olarak yapıyı, çevresiyle bütünleştirebilmek. Bu iri, oldukça uzaktan dahi görülebilen merkez, ulaşmak için uzunca bir yolculuk yapmak zorunda olan pek çok öğrenci için zinde tutan, davetkar bir varış noktası gibi görünüyor.

Narin bambu kabuk, iç mekanları sararak gizliyor; geçitlerden ve keşfedilmeye açık mekanlardan oluşan bir dünya yaratıyor. Bu kabuktan filtrelenerek içeri sızan gün ışığı ise yapıya derinlik ve hacim veriyor. Bambu kabuk, çevresel bir arabulucu gibi çalışıyor: İçerideki sıkıştırılmış toprak duvarları, doğrudan gelen gün ışığına ve yağmura karşı perdelerken temiz havayı ve esintiyi içeri alıyor.

Geniş sınıf hacimlerinde yazı tahtaları, nişlerde banklar ve depolar bulunuyor. Açık plan şeması, öğrenme alanlarının düzenlenmesinde esneklik sağlıyor. Tepe penceresi sayesinde iç mekan yumuşak, doğal ışıkla aydınlatılıyor.

Estudio Cavernas’ın felsefesinin bir parçası olarak binanın tasarımı, tüm işçiler tarafından üretilebilecek ve erişilebilir malzeme ve becerilere göre uyarlanabilecek olduğundan emin olunan düşük teknolojili yapım teknikleriyle gerçekleştirilmiş. Projeden faydalanacak olanlar hem tasarım hem de yapım sürecine dahil edilmişler; bu katılımın yapıya karşı gurur ve aidiyet duygularını pekiştireceği dolayısıyla öğrenme merkezinin başarısının ve idamesinin sürekli olmasına teşvik edeceği öngörülmüş.

Yerleşim planı
Plan
Kesit
Kesit
Kesit

Merkez, Bangkok’taki Chulalongkorn Üniversitesi’nin Uluslararası Tasarım ve Mimarlık (INDA) programı kapsamında verilen Toplum için Tasarım ve İnşat dersi sürecinde geliştirilmiş. Dr. Preechaya Sitipunt tarafından başlatılan ders, Tayland genelindeki toplulukları üniversitenin kaynaklarıyla ilişkiye geçirmek yoluyla anlamlı projeler yaratmayı hedefliyor. Bu tasarım-inşa dersi, 20 üniversite öğrencisini kütle, malzeme ve program çalışmak üzere bir araya getiriyor. Arazi görme ve işbirlikçi tasarım süreçleriyle öğrenciler, projelerini inceltmek ve belgelemek için çalışıyor, ardından binanın yapım sürecine de katılıyorlar. Bu proje kapsamındaki ders ise WIWA-Studio’dan Wisarut Eric Wattanachote ve Orbe Architecture’dan Jason Orbe-Smith tarafından verilmiş. Tasarım ve yapım ise Estudio Cavernas’tan Juan ve Yago Cuevas ile işbirliğiyle gerçekleştirilmiş.

Etiketler: