Topraktan Yükselen
Sameep Padora & Associates Katalonya’da bulunan tonozlu tuğla çatılardan ilham alarak Hindistan Kopargaon’da bir çocuk kütüphanesi tasarladı.
Mumbai merkezli Padora'nın Shri Sharda İngiliz Orta Okulu için tasarladığı Maya Somaiya Kütüphanesi Maharashtra eyaletinde bulunuyor.
Yapı, mevcut binalar ve okulun sınırı arasında bitişik tarım arazilerine bakan bir toprak şerit yaratıyor. Arazinin oranları yapının zemininin dışına çıkan akışkan çatı formuyla örtülü olan zemin planı üzerinde belirleyici olmuş.
Çocukların manzaraya yönelmesini sağlamayı ve kütüphane yapısını zeminin resmi bir uzantısı olarak görmeyi hayal ettiğini belirten tasarımcı ekip, tuğla kullanmayı tercih etmelerinin sebebini ise malzemenin dayanıklılığı, esnek kullanımı ve yalıtım özellikleri ile açıklıyor.
Süreç esnasında örnek olarak okul kampüsündeki mevcut jeodezik yapıların teknikleri incelenerek, tasarlanan yapının inşa teknikleri çözümlenmiş. Beton kabuklar ve tuğla tonozları da dahil olmak üzere farklı yapı teknikleri araştırıldıktan sonra tasarımcılar, Katalan tonozu olarak bilinen yapısal kemerler oluşturmaya karar vermiş. Akdeniz’de sıkça rastlanan tonozlu yüzeyler ahşabın üstüne uzunlamasına tuğlalar yerleştirilerek oluşturuluyor.
Padora ve ekibi, 19. yüzyıl İspanyol mimarlarından Rafael Guastavino Moreno’nun çinili kemer sistemi ve Uruguaylı mimar Eladio Dieste tarafından geliştirilen ince kabuklu strüktürlerden etkilenmiş. Tasarlanan çatıyı inşa etmek için gerekli olan karmaşık çift kavisli yüzeyler, hesaplamalı tasarım ve inşa sürecine katkısı olan 3 boyutlu modelleme programlarından biri kullanılarak oluşturulmuş.
225 adet bağımsız panelin birleşimi ile robot kollarla üretilen ahşap yapı, ek bir sabitleme olmaksızın bir saçak oluşturmak için kullanılmış.
İnşa edilen tonozlu çatı, 22.000'in üzerinde kitaba ev sahipliği yapabilecek kapasitede. Çatının zemine temas ettiği yerdeki boşluklarda ise küçük avlular yer alıyor.
İlgili İçerikler:
-
Serendipity Sanat Festivali 2023 Çocuk Pavilyonu
-
AnkaraAks Almanya Augsburg'daki Tiyatro Meydanı'nı Dönüştürecek
-
Kamusal Alan Bir Mekân Değildir!
Günümüzde çok sık karşılaştığımız "algı yönetimi" olarak ifade edilen manipülatif eylemin, nasıl etkili olabildiğini, nasıl etkili kullanabildiğini anlamak için araçlarını iyi tanımlayabilmemiz önemli. Bu eylemin karşılıklı bir etkileşim olduğu ve eyleyenin değil eylenenin de bu durumdan sorumlu olacağı bir gerçek. Ama bu yazının derdi ne eyleyen ne de eylenen ile ilgili…
-
Homelinker Kütüphanesi
-
Kamusallık ile Mekân Oluşturma Ustalığı
"Mimarlık sanat mı yoksa mühendislik midir?" sorusu sık sık tartışma yaratan bir konudur. En kestirmeden mimarlığın her iki alanda da etkili bir meslek olduğu çıkarımı tartışmayı dengeleyen bir sonuç olarak hâkim görüş kazanır. Ancak...
-
Sahne Ömrünü Tasarlamak
-
Kızıl Çatı Altında Çokluk
-
Suyun Etrafında, Avlular Arasında