Yeniden Kazanım Mimarisi

Nepal’deki deprem sonrasında yıkılan bir ilkokulu, mimarlık öğrencileri Dipon Bose, Samya Ghatak ve yeni mezun mimar Rishabh Sharma yerel teknik ve malzemenin kullanımıyla yeniden inşa ettiler. Düşük bütçeli projede enkazdan geri kazanılan malzemeler ve bambu kullanılmış.

Nepal’de 2015’in Nisan ve Mayıs aylarında gerçekleşen depremler pek çok yerleşimi etkilemişti. Deprem sonrasında okullar geçici çadırlarda eğitime devam etti. Katmandu’ya 200 kilometrelik bir mesafede yer alan Chhoprak Köyü’ndeki yıkılan ilkokulu yeniden inşa etmeye karar verdik. Shree Sarbodaya İlkokulu’nun deprem sonrası yeniden inşa programını iki mimarlık öğrencisi ve yeni mezun bir mimar olarak birlikte gerçekleştirdik. Katmandu merkezli NGO-Rescue Gorkha, projeye fon ve gönüllü desteği sağladı. Yerel halktan ve öğrencilerden de yardım alarak okuldaki altı sınıfı yedi hafta içinde yeniden inşa ettik. Köy halkına bambu ile nasıl inşa edilebileceğini de gösterme amacı taşıyan pilot bir uygulama projesi olduğu için sürece halkın katılımı yoğun bir şekilde gerçekleşti. Böylece proje, depreme dayanıklı yerel mimari tekniklerinin üretimini ve bilgi aktarımını gerçekleştirmesi açısından da önem kazandı. Enkazdan geri kazandığımız taşı ve bölgede yetişen nitelikli bambuyu yoğun bir şekilde kullandık. Yıkılan yapıdan arta kalan çelik çatı makasını yeniledik, ayrıca iki yeni sınıf için bambudan çatı makası inşa ettik. Yeniden inşa edilen 130 metrekarelik okul kanadı, 60 santimetre derine inen taş duvar üzerinde yer alan bambu kolonlara sahip. Bambu kolonlar çelik kirişi destekliyor ve bambu çubuklarıyla oluşturulan duvarları tutuyor. Zemin kotundan belirli aralıklarla yükselen bambu duvarlar beton dökülerek sabitlendi. Cephe, öğrenciler tarafından bambu kafes ve panellerle üretilirken yan duvarlar iç mekanda bir ritim oluşturan bambu çubuklarla tasarlandı ve bu çubukların üzeri çamurla sıvandı. Ara duvarlarsa bambu çubuklar arasına yalıtım sağlayan strapor eklenerek üretildi ve böylece sandviç paneller oluşturuldu. İç mekanlar, kapı eşikleriyle aynı seviyede olacak şekilde çamurla astarlandı. İçerdeki bambular ve kafes sistemi keten yağıyla kaplanarak korundu. Yerel bir malzeme olan kırmızı kil, pirinç kabuğu ve gübre karışımını duvar sıvası olarak kullandık. Sınıflar, ışık filtresi görevi de gören bambu kafeslerin yardımıyla dinamik bir öğrenme atmosferi sağladı.

eğitim yapıları, nepal, dipon bose, samya ghatak, rishabh sharma
fotoğraflar: dipon bose, samya ghatak, rishabh sharma
yarı geçirgen sınıf duvarı
bambu şeritler ve bağlantı detayı
iki farklı karakterdeki cephe tasarımı
taş duvarlar ve bambu ilişkisi
vaziyet planı
plan
boy kesit
en kesit
doğu cephesi görünüşü
inşaat süreci

Etiketler: