Kurak Günler "Kurak"lığı Her Anlamda Seyircisine Hissettiriyor

GÖKÇE ARAS ENGİN

Emin Alper’in dördüncü uzun metrajlı filmi "Kurak Günler”, 2022 Cannes Film Festivali "Belirli Bir Bakış” ('Un Certain Regard’) bölümünde dünya prömiyerini yaptıktan sonra Türkiye prömiyerini yaptığı 59. Altın Portakal Film Festivali’nden dokuz ödülle döndü.

Türkiye’de gösterime girmesi birçok sinefil tarafından sabırsızlıkla beklenen film 9 Aralık 2022 tarihinde izleyicisiyle buluştu. İzleyicilerden ve eleştirmenlerden tam not alan film, ülkemizin genel sorunu olan plansızlık üzerinden kentsel ve mimari bir okuma yapma imkanı da sağlıyor.

Film Anadolu’nun bir kasabasına savcı olarak atanan Selahattin Paşalı’nın canlandırdığı Emre’nin yaşadıklarını, yerel seçimlerin yaklaşmasıyla kasaba halkının en büyük sorunu olan kuraklık meselesinin seçim malzemesi haline gelmesi çerçevesinde anlatıyor. Film yer altı sularının çekilmesi nedeniyle oluşan “obruk” sahnesiyle başlıyor. Bu çarpıcı sahne, doğanın kaynaklarının plansız kullanımının günlük hayatımızdaki etkisini çok açık bir şekilde betimliyor. Uzun vadeli bir "su politikası” oluşturmak adına gerçekleştirilen bilimsel çalışmaların gözardı edilmesi ve herhangi bir çalışmanın başlatılmaması da anlık çözümlerin kasaba halkının rutini olmasına çanak tutuyor.

festival-cannes.com

Filmin çekimleri Kayseri’nin Yeşilhisar Kasabası, Kapadokya ve Nevşehir’de gerçekleştirilmiş. Filmdeki adı “Yanıklar” olan kasabanın merkezinde eski çarşı henüz yerini koruyor. Kasabada kutlama olarak adlandırılan etkinlikler de genellikle burada geçiyor. Aynı zamanda su için kuyruğa da yine burada giriliyor. Kasabanın çok yakınında bir “göl” görüyoruz. Birkaç önemli sahnede daha bu göl kadraja giriyor. Ekin Koç’un canlandırdığı gazeteci Murat kasabanın hemen yakınlarında başka su kaynaklarının da bulunduğunu söylüyor.

trigon-film.org

Kasabadaki halkın çoğu yerel mimarinin özelliklerini taşıyan taş ve ahşap malzeme ağırlıklı yığma evlerinin yerine kasabanın yeni merkezi haline gelen bölgedeki apartman dairelerine taşınmışlar. Filmde kasabanın yerlisi olan avukat karakteri bir repliğinde kışları soğuk yazları ise kurak ve sıcak olan iklim özelliklerini apartman dairelerinde daha çok hissettiklerini söylüyor. Kentin eski konut bölgesinin ıssızlaşması sosyal anlamda da birçok değişikliği beraberinde getiriyor.

trigon-film.org

Bölge ıssız, evlerin ise bakımsızlıktan dolayı sorunları olsa da sıcaktan bunalanlar soluğu eski evlerinin bahçesinde alıyorlar. Filmde çoğunlukla Savcı Emre’nin ve Gazeteci Murat’ın evlerini görüyoruz. Murat kasabanın yerlisi ve hala büyüdüğü evde yaşıyor dolayısıyla evindeki eşyalar da ev de bakımlı ve yaşamın izlerini taşıyor. Murat’ın kasabaya hakim olan birçok görüşe katılmadığını hala eski evinde yaşamını sürdürmesinden bile okuyabiliriz. Savcı Emre’nin evi bakımsız olsa da birçok açıdan hala yaşanabilir durumda ama Emre evi sahiplenmiyor, kişiselleştirmiyor, kasabaya da eve de henüz kendini ait hissetmediğini söyleyebiliriz. Emre’nin çalışma ofisi de aynı şekilde, makam koltuğunun arkasındaki panoda ve çalışma masasının üstünde Emre’ye ait bir şey göremiyoruz.

trigon-film.org

Ülkemizdeki birçok konu çevre ve kent politikalarıyla iç içe geçmiş durumda. Hukukçuların, plancıların, mimarların, sosyologların ve ilgili kurumların bu sorunların çözümünde beraberce hareket etmesi gerekliliği çok açık bir şekilde ortada. Özetle “Kurak Günler” bu ülkede yaşayan herkesi ilgilendiren konuları birçok bakış açısından ele alarak yalın bir dille anlatıyor.

Etiketler:

İlgili İçerikler: