Dünyanın En Büyük Müzesi Grand Egyptian Museum Açılıyor
Heneghan Peng Architects tasarımı Grand Egyptian Museum (Büyük Mısır Müzesi), bu yılın sonlarında Mısır'ın Gize kentinde yapılması planlanan açılışından önce International Finance Corporation (IFC) tarafından fotoğraflandı.
Grand Egyptian Museum, 50 hektarlık araziye yayılan 90.000 metrekarelik alanıyla “Dünyanın En Büyük Müzesi” ünvanını aldı. Gize Müzesi olarak da bilinen devasa yapı, Gize Piramitleri'nin karşısında yer alıyor.
Mısır Kültür Bakanlığı için Eski Mısır'dan kalma 100.000'den fazla firavun eserini barındıracak şekilde inşa edilen binada, sergi alanının yanı sıra çocuk müzesi, konferans merkezi, oditoryum, koruma alanları ve bahçeler de yer alacak.
Grand Egyptian Museum'ın planları ilk kez 1992 yılında eski cumhurbaşkanı Hüsnü Mübarek'in proje için üç Gize piramidinden yaklaşık iki kilometre uzakta bir alan ayırmasıyla ortaya çıktı.
İnşaat, Dublinli ekip Heneghan Peng Architects’in İngiliz firmaları Arup ve Buro Happold iş birliğiyle hazırladığı projeyle açılan uluslararası yarışmayı kazanmasından dokuz yıl sonra, 2012 yılında başladı.
Grand Egyptian Museum'ın beton kabuğu 2015 yılında tamamlandı ve açılışın 2018 yılında yapılması planlandı. Ancak bir takım siyasi ve ekonomik aksaklıklar nedeniyle müzenin açılışı ertelendi. Müzenin ilerleyişini belgeleyen bir kaynak, güncel açılış tarihini 2024 baharının sonları olarak açıkladı.
Fotoğraflar, binanın “IFC EDGE Advanced Green Building Certification” (IFC EDGE Gelişmiş Yeşil Bina Sertifikası) almasının ardından Dünya Bankası'nın özel sektör şubesi olan IFC tarafından yayınlandı. Grand Egyptian Museum, kaynak verimliliği şartlarını sağlayan projeleri ödüllendiren programdan sertifika alan ilk Afrika müzesi.
IFC'ye göre, Grand Egyptian Museum bu sertifikayı "kaynakları verimli kullanması, iklime uygun akıllı tasarımı ve inşaatı" nedeniyle aldı. IFC yaptığı açıklamada binanın enerji etkin özelliklerini şöyle özetledi: ”Proje, yeşil bina spesifikasyonlarını karşılayacak şekilde tasarlandı; bu, aynı boyut ve türdeki geleneksel bir binaya kıyasla %60’ın üzerinde enerji maliyeti tasarrufu ve su kullanımında %34 azalma sağladı. Yarım milyon metrekarelik alana sahip müzede enerji tüketimi için akıllı sayaç kullanımının yanı sıra yansıtıcı çatı, termal konfor için dış gölgeleme, kaynak tasarruflu aydınlatma ve su armatürleri gibi sürdürülebilirlik önlemleri alındı.”
Müzede 100.000'den Fazla Antika Yer Alacak
Fotoğraflarda, Grand Egyptian Museum’ın kama şeklindeki yapısı, kireçtaşı kaplaması, binanın tamamında yer alması beklenen bir motif olan üçgen açıklıklar ve duvar panelleri görülebiliyor.
Tamamlandığında, müzenin Eski Mısır'dan kalma geniş firavun eserleri koleksiyonu ile 1922'de keşfedilmelerinden bu yana ilk kez tam olarak sergilenme imkanı bulunacak olan Kral Tutankhamun'un mezarından antikaları da içerecek.
MÖ 2.500 yılında Büyük Piramit'in yanına gömülen “ritüel gemisi ya da güneş mavnası” olarak tanımlanan “Khufu Gemisi” de sergide yer alacak. Heneghan Peng Architects’in "neredeyse dört futbol sahası büyüklüğünde" olduğunu söylediği 4.000 metrekarelik kalıcı sergi alanında pek çok eser sergilenecek.
Projenin dikkate değer bir özelliği ise büyük bir merdivene sahip devasa giriş atriumu ve Mısır firavunu Ramses II'nin 3.200 yıllık heykeli. Projede, Gize Piramitleri'ne görsel bağlantı sağlamaya öncelik verilirken, iki kilometre uzunluğunda ve 500 metre genişliğinde bir geçit ile ise doğrudan komplekse ulaşılacak.
Müze tamamlandığında “dünyanın en büyük müzesi” unvanını Fransa'nın Paris kentindeki 73.000 metrekarelik Louvre Müzesi’nden alacak.
İlgili İçerikler:
-
İş Bankası Resim Heykel Müzesi
-
Ayvalık Rahmi M. Koç Müzesi Kapılarını Açıyor
-
2023 Dünya Mimarlık Festivali’nde (WAF) Ödül Kazanan Projeler Açıklandı
-
La Vetrina dell’Ingegno
-
Zeyrek Çinili Hamam’da Kalıntıların Şifası Sergisi Devam Ediyor
-
UNESCO, Çalınan Kültür Varlıklarını İçeren İlk Sanal Müzenin Tasarımını Paylaştı
-
Kontrastlanan Seramikler - Princessehof
-
Müze ve Sergileme Alanlarında Yaratıcı Tasarım Yaklaşımları
do[x] architecture kurucuları Dicle B. Özdemir ve Kadir Uyanık’la tasarım yöntemlerini, müze ve sergileme alanlarındaki çalışmalarında nasıl bir hazırlık süreci izlediklerini, eski eserle ilişkilerini, kültürel miras konularına olan ilgilerini, sürdürülebilirlik odaklı tasarım prensiplerini ve multidisipliner çalışmanın avantajlarını ve zorluklarını konuştuk.