Kızıl Çatı Altında Çokluk
Bangkok’ta konumlanan Department of Architecture tasarımı Commons Saladaeng, yoğun kentsel bağlam içindeki yarı-açık mekanlarıyla çoklu programlara olanak sağlıyor.
Commons Saladaeng, Bangkok’un hareketli mahallelerinden birinde yer alıyor. Kırmızı çardak anlamına gelen “Saladaeng" mahallesinin adı yüz yıl önce ülkenin ilk demiryolu hattının bir parçası olarak pirinç tarlasının ortasında belirgin bir şekilde duran küçük kırmızı kalkanlı bir tren istasyonundan geliyor.
Tasarım, mahallenin bu az bilinen tarihine refereans veriyor. Kırmızı kauçuk oluklu levhalar, sadece kızıl rengi nedeniyle değil, aynı zamanda geleneksel çatı malzemesinin karakterini yansıtan oluklu yüzeyi nedeniyle de ana mimari malzeme olarak seçildi. Şeffaf ve kırmızı yarı geçirgen oluklu levhalar, yapının yalın mimari formunun üzerine karmaşık bir katman olarak ekleniyor.
Arsanın ön tarafındaki 15 metre yüksekliğindeki büyük kauçuk ağacına göre yapının formu şekillendi. Bina cephesi, ağaçtan uzaklaşarak dallarına ve köklerine olan rahatsızlığı en aza indiren içbükey bir eğri oluşturuyor ve ana odak noktası olarak ağacın kendisini vurguluyor. Açık bir kamusal alan olarak oyulmuş binanın orta hacmi ağaca doğru yönelirken ağaç da içinde bulunulan kentsel bağlamda bir gizlilik ve mahremiyetin oluşmasına olanak veriyor.
Yapı, yüksek yoğunluklu bir merkezi iş alanında yaşayan ve çalışan Saladaenglılara bir mikro iklime sahip bir açık hava alanı sunuyor. Bunu da barındırdığı esnek “ortak zemin” sistemi sayesinde farklı programlarla zenginleştiriyor. Özel bir palet ünitesi sistemi, çeşitli faaliyet türleri için mekanı farklı konfigürasyonlara dönüştürmek için kademeli adımlarla etkileşime girebilen mimari bir cihaz olarak tasarlandı. Sistem, hafta sonu pazar kabareleri için bir dizi küçük düz alan, çocukların eğlenceli deneyimi için bir dizi basamak, samimi müzik performansı için küçük bir platform veya büyük bir müzik grubu için büyük bir sahne oluşturmak için kullanılabiliyor.
İlgili İçerikler:
-
AnkaraAks Almanya Augsburg'daki Tiyatro Meydanı'nı Dönüştürecek
-
Kamusal Alan Bir Mekân Değildir!
Günümüzde çok sık karşılaştığımız "algı yönetimi" olarak ifade edilen manipülatif eylemin, nasıl etkili olabildiğini, nasıl etkili kullanabildiğini anlamak için araçlarını iyi tanımlayabilmemiz önemli. Bu eylemin karşılıklı bir etkileşim olduğu ve eyleyenin değil eylenenin de bu durumdan sorumlu olacağı bir gerçek. Ama bu yazının derdi ne eyleyen ne de eylenen ile ilgili…
-
Kamusallık ile Mekân Oluşturma Ustalığı
"Mimarlık sanat mı yoksa mühendislik midir?" sorusu sık sık tartışma yaratan bir konudur. En kestirmeden mimarlığın her iki alanda da etkili bir meslek olduğu çıkarımı tartışmayı dengeleyen bir sonuç olarak hâkim görüş kazanır. Ancak...
-
IWI
-
Sahne Ömrünü Tasarlamak
-
Pandemide, Pandemiye Rağmen Bir Arada Olmak: Mekanda Ama Nasıl?
Kentin Muhalif Yüzü'nde bu ay Elif Sidar Ökdemir, pandemi ile birlikte gelen yeni mekansal koşulları kamusallık, politik eylem, dayanışma ağları ve dijital alan gibi çeşitli perspektiflerden okuyor.
-
Kara Köprüsü
-
Kamusal Mekanı Canlandıran Enerji