Zihindeki Geçici İz

İskele sistemi üzerine kurulu sahne, iz bırakmadan ayrıldığı kumsalda kullanıldığı 34 saat boyunca farklı ihtiyaçları karşılarken alanı değişen perspektiflerle deneyimlemeyi de mümkün kılıyor.

Geçtiğimiz yaz, Babylon Kilyos’ta düzenlenen Babylon Soundgarden Müzik Festivali için gerçekleştirilen Red Bull Music Academy sahnesi, dört parçadan oluşuyor ve DJ performanslarına yönelik sahne, iki adet bar ve su kaynağı işlevleri görüyor. Yapımında iskele sistemi kullanılan geçici sahne 22 saatte kuruldu, 34 saat çalıştı ve 2 saatte söküldü.

Bir önceki senenin etkinlik sahnesi, festival alanının en yoğun aksı olan ve denize paralel uzanan ahşap yolun hemen önünde, kumun üzerinde yer alıyordu. Bu konumdayken sahne mutfağı tamamen seyirci tarafından görülebiliyordu ve sahnenin etki alanı hedeflendiği gibi tüm kumsal değil, yalnızca deniz yakınında dar bir alandı. Bu nedenle sahnenin yeri değiştirildi ve kum üzerine, deniz kıyısı ile kıyıya paralel uzanan yoğun festival aksının arasına, tam ortaya yerleştirildi.

Program akışının yalnızca DJ performansından oluşması tasarımda bir avantaja dönüştü. Tek yüzünden değil, dört yüzünden de iletişim sağlayan bir hacim olması kararı, sahnenin tüm kumsaldaki etki alanını da artırdı. Bu iletişimi kuvvetlendirmek, planda daire ve türevlerinde düşünmeye yönlendirdi. Sahne biriminin etrafına yerleştirilen, festival ihtiyaçlarını karşılama işlevi taşıyan dört kütle aracılığıyla da sahnenin geniş mekan algısının seyirci tarafından hissedilmesi amaçlandı.

Festival işlevlerini karşılamak üzere çeşitlenen işlevlerde sahne birimleri
Bar mekanı
Sahne ve arkada diğer bar birimi
Denize paralel uzanan ahşap yol ile deniz arasında konumlanan birimlerde, işlevin gerektirdiği ekipmanların yerleştiği strüktürel parçalar
Kesit
Vaziyet plan diyagramları
Alana yerleşim perspektifi

Festival kitlesini kendine çekme potansiyelini, sahnenin ardından en çok barlar taşıyor; bu sebeple, bar hacimleri yoğun akstan uzaklaşıp sahnenin simetriğinde, deniz kıyısına konumlandırıldı. Böylece, festivalin ana aksından RBMA alanına giriş-çıkış rahatladı ve alanın izleyici tarafından daha rahat okunması sağlandı.

Sahneyi en rahat gören, kitlesel dolaşımdan görece uzak, diğer sahnelerle mesafesi en kısa olan nokta, prodüksiyon ekibinin alan içindeki dolaşımı düşünülerek belirlendi ve yoğun aksın kenarına sahne ses-ışık kulesi (front of house), bunun sahneye göre simetriğine ise yaz festivallerinde bir ihtiyaç olan ücretsiz su dağıtım noktası yerleştirildi.

İskelenin hızlı kurulumu ve bunun sağladığı kütlesel ve hacimsel varyasyonlar, kütle-hacim-seyirci ilişkisinde form arayışlarını da çeşitlendirmeye imkan verdi. Amaçlanan alan tasarımı da, festival işlevlerinin yerleştirildiği yapılarda uygulanan konsollar aracılığıyla birimlerin planda-kumda az yer kaplayıp alana hakimiyeti artırılarak gerçekleştirildi. Malzeme seçimini en çok etkileyen etmenler deniz, doğa ve rüzgardı. Festival konseptinin en güçlü yanlarından denizin ve kumun etkisinin yapılarda daha fazla hissedilmesi amacıyla alüminyum profilli aynalar kullanıldı. Bu aynalar, Kilyos rüzgarının kuvvetine dayanıklı olmak adına parçalı yerleştirildi ve bu parçalılık, farklı açılar ile farklı perspektifler oluşmasını sağladı. Hem rüzgarla birlikte konsollara yüklenen ağırlığın azaltılabilmesi hem de festival ve RBMA ruhuna uygun düşmesi için iskele kütleleri, ham jüt ile belirgin hale getirildi.

Alandaki kararlarla uyumlu olarak sahne ışık ve ses sistemi, yalnızca sahne üzerine değil; 5 yapıya da dağıtıldı. Tüm bu kurgu ile RBMA sahnesi tasarımında gözetilen, sahnenin alana değil, alanın sahneye hakim olması amacı böylece gerçekleştirilmiş oldu.

Etiketler:

İlgili İçerikler: