2025 Venedik Mimarlık Bienali’nin Küratörlüğünü Carlo Ratti Üstlenecek

GÖKÇE ARAS ENGİN

La Biennale di Venezia Yönetim Kurulu 21 Aralık 2023 tarihinde gerçekleştirdikleri toplantıda Carlo Ratti’yi 2025 yılında gerçekleşecek 19. Uluslararası Venedik Mimarlık Bienali'nin küratörü olarak belirledi.

La Biennale di Venezia mevcut başkanı Roberto Cicutto ve gelecek dönem başkanı Pietrangelo Buttafuoco’nun önerisiyle seçilen mimar - mühendis Profesör Carlo Ratti, Massachusetts Teknoloji Enstitüsü'nde (MIT) ve Politecnico di Milano’da akademik çalışmalarını sürdürüyor. Ratti, aynı zamanda MIT SENSEable City Lab'ın yöneticisi ve mimarlık ve inovasyon ofisi CRA - Carlo Ratti Associati'nin (Torino, New York City ve Londra) de kurucu ortağı.

Ratti, 19. Uluslararası Venedik Mimarlık Bienali'nin küratörü olarak seçilmesi ile ilgili duygularını şu sözlerle ifade etti: “Biz mimarlar akıllı olduğumuzu düşünmeyi severiz ama gerçek zeka her yerdedir. Evrimin bedensiz yaratıcılığı, bilgisayarların artan gücü ve kalabalığın kolektif bilgeliği…Yanan bir dünyayla yüzleşmek için mimarinin etrafımızdaki tüm zekayı kullanması gerekiyor. 2025 Venedik Mimarlık Bienali'nin küratörlüğünü yapma fırsatına sahip olduğum için onur ve gurur duyuyorum.”

Böylece Torino doğumlu olan Ratti, daha önce bienalin küratörlüğünü üstlenen Aldo Rossi, Francesco Dal Co, Massimiliano Fuksas ve 2023 Mayıs ayında 91 yaşında vefat eden serginin ilk küratörü Paolo Portoghesi ile birlikte küratörlük yapan İtalyan mimarlar arasında da yerini almış oldu.

Küratörün belirlenmesi ile birlikte 19. Uluslararası Venedik Mimarlık Bienali’nin 24 Mayıs - 23 Kasım 2025 tarihleri arasında gerçekleşmesi de kesinleşmiş oldu.

Carlo Ratti Hakkında
Carlo Ratti, Politecnico di Torino ve École Nationale des Ponts et Chaussées'den mezun oldu ve daha sonra yüksek lisans ve doktora çalışmalarını Birleşik Krallık'taki Cambridge Üniversitesi'nde gerçekleştirdi. Ratti, doktora tezini ise MIT'de Fulbright Bursu’yla tamamladı.

Kentsel planlama alanında en çok alıntı yapılan on akademisyenden biri olan Ratti, yakın tarihli Atlas of the Senseable City (Yale University Press, Antoine Picon ile birlikte) dahil olmak üzere 750'den fazla yayının da ortak yazarı. The New York Times, Financial Times, The Guardian, Project Syndicate, Le Monde, Süddeutsche Zeitung, Corriere della Sera, La Repubblica ve El Pais gibi uluslararası yayınlarda düzenli olarak yazılar yazan Ratti, World Economic Forum’un Kentler ve Kentleşmeye ilişkin Küresel Gelecek Konseyi'nin de eş başkanı olarak görev yapıyor.

Carlo Ratti’nin küratörlük deneyimi ise farklı ülkelerdeki projeleri kapsıyor. Moskova'daki Strelka Medya, Mimarlık ve Tasarım Enstitüsü'nde program direktörü, Berlin'deki BMW Guggenheim Pavilion’un ve Milano’daki Expo 2015’in Future Food District pavyonunun küratörü olarak görev yaptı. 2019'da Shenzhen'deki  8th Bi-City Biennale of Urbanism/Architecture’ın (UABB) baş küratörü, 2021'de 2. Porto Tasarım Bienali'nin eş küratörü ve 2022'de Avrupa Göçebe Bienali Manifestası 14 Priştine’de kentsel vizyondan sorumlu yaratıcı arabulucu olarak görev aldı.

Carlo Ratti’nin çalışmaları MoMA Modern Sanat Müzesi, Venedik Mimarlık Bienali, Barselona'daki Tasarım Müzesi, Londra'daki Bilim Müzesi ve Roma'daki MAXXI müzesi gibi mekanlarda sergilendi.

Ratti’nin projelerinden üçü - Dijital Su Pavyonu, Kopenhag Çarkı ve Scribit - TIME Dergisi tarafından “Yılın En İyi İcatları” listesine dahil edildi. Fast Company dergisi Carlo Ratti’yi “Amerika'nın En Etkili Tasarımcıları”, Blueprint dergisi ise "Tasarım Dünyasını Değiştirecek Kişiler” arasında listeledi. Son olarak Bloomberg Carlo Ratti’yi “Duyusal Şehir Filozofu" olarak adlandırdı.

Etiketler:

İlgili İçerikler: