JiYuWon
Project : Architecture tarafından Güney Kore'nin, Gwangju şehrinde tasarlanan kültür merkezi projesi, topoğrafyayla kurduğu kademeli ilişki ve ekolojik ortama sağladığı uyumla öne çıkıyor.
Kore'nin çeşitli manzaraları benzersiz bir kültürel ve tarihi doku içerse bile, mimari ve topoğrafya arasındaki bağlantıya ilişkin öneriler ve çözümler nispeten seyrek kalıyor. Hanggang Nehri'nin iki koluyla Kyeong-an Nehri'nin birleştiği doğal havzada yer alan bu kültür merkezi, dağ ve nehir arasındaki dik yokuşu sanat ve müziğin yardımıyla mekansal ve ekolojik akışlara dönüştürüyor.
Doğa rezervlerine yakınlığı nedeniyle yalnızca 200 m2 taban alanı kullanımına izin verilen projede, bina, ziyaretçilerin deneyimini artırmak ve doğal alana müdahaleyi en aza indirmek için mevcut topoğrafya ile ilişkilenen yarım katları kullanıyor. Binaya ulaşımı sağlayan yollar, kot ilişkileri sayesinde her dönüşte su yollarına ve sıradağlara uzanan farklı manzaralar sunuyor.
Çevreye uyumun sağlanabilmesi için yapının formuyla birlikte cephe detaylarında da özel çözümler üretildi. Taş kaplamalı cephe, özgün peyzaj dokusundaki çizgilere atıfta bulunan, keskin köşelerle tasarlandı. Farklı seviyelerde döşemelerden oluşan çatı katında, sanat etkinliklerinde kullanılmak üzere, peyzaja yönelen geniş basamaklarla bir toplanma alanı oluşturuldu. Merkezdeki avlu, basamaklar halinde yükselen döşeme katmanları ve bunlar arasındaki geçişleri sağlayan köprülerle çevreleniyor.
Projenin adı “JiYuWon”, “yerin akışı” olarak tercüme edilebilir. Sahayı çevreleyen su yolları, Hanggang'ın (ve dolayısıyla tüm Seul bölgesinin) ekolojik yapısında hayati bir rol oynadığından, projenin topoğrafik yaklaşımı, bölgedeki su yolunu korumakta başarısız olan diğer binalara alternatif üreterek, aynı zamanda bir eleştiri getiriyor.
Basamaklı formu sayesinde minimum taban alanına oturan bina, yokuşun başındaki ana yoldan gelebilecek kirli sular için bir tür tampon bölge oluşturarak bu suların akarsuya karışmasını önlüyor ve yağmur suyunu toplayarak çevredeki ekili alanların sulanmasına da katkı sağlıyor.

İlgili İçerikler:
-
Ptuj'da Eski Cam Fabrikası ve Çevresinin Canlandırılması
-
Seul Robot & Yapay Zeka Müzesi
-
DH Palencia
-
Riken Yamamoto, 2024 Pritzker Mimarlık Ödülü'nü Aldı
-
Lüleburgaz Yıldız Sanatları Akademisi
-
Eko-Kritik: Mimari Üretimde Karşılaşmalar, Kesişimler
İçinde bulunduğumuz Antroposen Çağı, doğa ile ilişkimizi tekrar değerlendirmemiz gerekliliğinin aciliyetini farklı çerçevelerde ortaya çıkarttı. İnsan merkezli bakışın doğa eksenine kayması farklı alanlarda tartışıladururken mimarlık disiplini içerisine de girmeye başladı.
-
Arch for M.E.: Akdeniz Ekolojisinde Mimarlık ve Sürdürülebilirlik
-
David Alan Chipperfield, 2023 Pritzker Mimarlık Ödülü'nü Aldı