Yanköşe’nin Dokuzuncu Edisyonu: Balık Kavağa Çıkınca

Kahve Dünyası’nın güncel sanat projesi Yanköşe, dokuzuncu edisyonunda, Cansu Cürgen ve Avşar Gürpınar’ın “Balık Kavağa” isimli çalışmasını ağırlıyor.

15 Nisan’da sergilenmeye başlayan Balık Kavağa Çıkınca, İstanbul’un en işlek yerlerinden birinde, ulaşım hatlarının kesiştiği Kabataş’ta zamanın, matematiksel tercümesi neredeyse imkânsız gündelik fragmanlarını ve muğlak ifadelerini LED ekranlar aracılığıyla Yanköşe duvarlarından İstanbul’a taşıyor.

Ekim 2023’e kadar Yanköşe’de sergilenecek eserle ilgili Cansu Cürgen ve Avşar Gürpınar, şunları söylüyor: “İnsanlık bin yıllardır zamanı tanımlamak ve hayatı bu eksende idame ettirmek için çaba gösteriyor. Ancak mantığın ve bilimin dışında kültürde ve dilde bambaşka bir zaman algısı mevcut. Balık Kavağa Çıkınca ile her zaman dilimizde olan bu kavramları yeniden göz önüne serdik. Balık Kavağa Çıkınca’nın çıkış noktası ‘bir an’, ‘üç vakte kadar’, ‘göz açıp kapayıncaya dek’ gibi zamanın, dilde yerleşik ancak matematiksel tercümesi neredeyse imkânsız olan muğlak ifadeleri… Ulaşım hatlarının kesiştiği, insanların ve araçların zamanla yarıştığı bu noktada, gündelik yaşamdan aşina olduğumuz LED tabelalarda zaman ile olan ilişkimizi belirleyen ve düzenleyen, Zamanın Muğlak Standartları beliriyor. Ahmet Hamdi Tanpınar’ın Saatleri Ayarlama Enstitüsü eserinde kaleme almış olduğu üzere, ‘Saatin kendisi mekân, yürüyüşü zaman, ayarı insandır. Bu da gösterir ki, zaman ve mekân, insanla mevcuttur!’ Biz de bu eserde insanın ve insanlığın zaman ile tuhaf ve kendine has ilişkisini göstermek istedik.”

Cansu Cürgen Hakkında
Dr. Cansu Cürgen, mimari tasarımcı, akademisyen ve Muğlak Standartlar Enstitüsü’nün kurucu ortağıdır. Birleşik Krallık’ta yaşamakta ve Loughborough Üniversitesi Mimarlık, Yapı ve İnşaat Mühendisliği Fakültesi’nde ders vermektedir. Mimari Tasarım alanında doktora, yüksek lisans ve lisans derecelerine sahiptir. Araştırma alanları arasında tasarımın ekonomi-politiği, gündelik hayat çalışmaları, kentsel müdahaleler, açık kaynak tasarım pratikleri, tasarım standartlarının tarihi ve modern mimarlığın teori ve eleştirisi yer almaktadır. Sanatçının tasarım-araştırma projeleri, uluslararası alanda çok sayıda tasarım haftası ve bienalde sergilenmiştir. Son dönem çalışmaları arasında, Muğlak Standartlar Enstitüsü’nün 2021’de Art Institute of Chicago’da düzenlenen sergisi ve Venedik Mimarlık Bienali 16. Mimarlık Sergisi’nde Türkiye Pavyonu için editörlük ve yardımcı küratörlük rollerini üstlendiği “Vardiya” projesi yer almaktadır. Yapı Kredi Yayınları tarafından yayımlanan 4 ciltlik proje kitabı Vardiya | The Shift’in eş editörlüğünü ve eş yazarlığını yapmıştır (YKY, İstanbul, 2018). Art Institute of Chicago, sanatçının Muğlak Standartlar Enstitüsü için ürettiği birçok eseri, kalıcı koleksiyonuna dahil etmiştir.

Avşar Gürpınar Hakkında
Doç. Dr. Avşar Gürpınar, akademisyen, tasarımcı ve Muğlak Standartlar Enstitüsü’nün kurucu ortağıdır. Elektrik Mühendisliği alanında lisans, Endüstri Ürünleri Tasarımı alanında yüksek lisans ve doktora derecelerine sahiptir. The Arts Council England (İngiltere Sanat Konseyi), 2021 yılında Gürpınar’ı kültür ve sanat alanında istisnai bir yetenek olarak desteklemiştir. Gürpınar, Loughborough Üniversitesi Tasarım ve Yaratıcı Sanatlar Fakültesi’nde öğretim görevlisi olarak çalışmaktadır. Sanatçı, aynı zamanda, Design Research Society (Tasarım Araştırma Topluluğu) üyesi, The Design Journal’da hakem, DAMN ve MONU dergilerinde yazan bir tasarım eleştirmenidir. Araştırmaları eleştirel tasarım, kültürel çalışmalar, sanat ve tasarım tarihi üzerine odaklanmaktadır. Son dönem çalışmaları arasında 2021’de Kıraathane İstanbul’da gösterilen “Kırılan Senin Oyuncağındı” adlı kişisel sergisi ve 2021’de Art Institute of Chicago’daki “An Institute within an Institute” sergisi yer almaktadır. Sanatçının bu sergi için ürettiği eserlerin bir kısmı, Art Institue of Chicago kalıcı koleksiyonuna dahil edilmiştir.

Etiketler:

İlgili İçerikler: