Amerikan Mimarlar Enstitüsü (AIA) tarafından yayınlanan bir araştırmaya göre, birçok Amerikalı mimar yapay zekayla ilgilenirken, yalnızca küçük bir azınlık bunu düzenli olarak kendi uygulamalarına dahil etti.
Amerikan Mimarlar Enstitüsü (AIA) yayını Journey to Specification’ın araştırmasına göre Amerika Birleşik Devletleri'ndeki mimarların yalnızca yüzde altısı uygulamalarında yapay zeka (AI) araçlarını düzenli olarak kullanıyor.
AI yazılımının hem bireysel hem de şirket genelinde kullanımı hakkında sorular içeren çalışmaya 500'den fazla AIA’ya kayıtlı mimar yanıt verdi.
Bireysel katılımcıların yüzde 53,1'i AI ile bir şekilde deneyler yaparken, stüdyoların yalnızca yüzde sekizi AI'yı doğrudan süreçlerine dahil etti.
Katılımcıların %84’ü AI'nın karmaşık sorunlara yardımcı olma potansiyeli konusunda iyimser, ancak neredeyse %90’ı AI konusunda endişeli. Mimarların en önemli endişeleri ise yanlış ve beklenmeyen sonuçlar ile gizlilik.
Çalışma, yazılım şirketleri Deltek ve Construct Connect ile iş birliği içinde yürütüldü. Construct Connect’ten Derek Guffey çalışmanın sonuçlarını şu sözlerle değerlendirdi: “Yapay zeka, tasarım sektörünü dönüştürüyor ve yapı ürünleri üreticileri için hem zorluklar hem de fırsatlar yaratıyor. Bu araştırma, yapay zekanın pazara giriş stratejileri ve ürün seçimi üzerindeki etkisine ilişkin önemli içgörüler sunmaktadır.”
Yapay Zeka Kullanımı İhtiyaçla Uyumlu Değil
Yapay zeka kullanan mimarların çoğunluğu, ChatGPT, dil bilgisi yazılımı ve görüntü oluşturucular gibi sohbet robotları kullandıklarını bildirdi.
Çalışmada ayrıca mimarlara, mimarlık pratiğinde şu anda üstlenilen en verimsiz görevlerin neler olduğu soruldu. En verimsiz alanlar olarak ürün listelerinin güncellenmesi, karmaşık şartnameler ve ürün araştırması belirlendi.
Stüdyoların yüzde 10'undan azı bu verimsiz görevler için yapay zekayı kullanmış veya denemişken, yüzde 20'den fazlası yapay zeka kullanımından önce de çoğu kişinin verimli olarak gördüğü müşteri iletişimi gibi görevler için yapay zeka programlarını deneyimlemiş.
Yapay zekanın desteklediği işler arasında en çok öne çıkanlar ise içerik üretimi ve tasarımı oldu.
Çalışmada özetle, "Şu anda firmalar genellikle AI'yı daha karmaşık görevler yerine görüntü düzenleme ve dil bilgisi incelemesi gibi basit tasarım veya içerik üretim görevleri için kullanıyor" denildi. Ayrıca, AI doğruluğu hakkındaki endişelerin uygulayıcıları daha karmaşık görevler için kullanmaktan uzaklaştırabileceği de belirtildi.
Demografik bir bakış açısından ise çalışma, 51 yaşın altındaki mimarların, daha yaşlı meslektaşlarına kıyasla yapay zekanın uygulanması konusunda daha fazla endişe duyduğunu ortaya koydu.