XXI’de bu ay ERA Şehircilik Mimarlık tasarımı Garanti BBVA Bankası Teknoloji Kampüsü, Kota Mimarlık’ın Şehitkamil Belediyesi Sanat Merkezi projesi, BDR bureau tarafından tasarlanan Enrico Fermi School, Estudio Flume tasarımı Casa do Mel ve CRU! Architects tasarımı Cambury Toplum Merkezi projeleri yer alıyor. Ayrıca Damla Göre’nin bienalizasyon süreci olarak değerlendirdiği yeni sanat deneyimi hakkındaki yazısı ile Nil Tuzcu’nun İstanbul Kentsel Veri Tabanı ve Ben İstanbul platformlarının tasarım ve üretim süreçlerini aktaran metnini okuyabilirsiniz.
Bienaller mevsimine girdiğimiz bu aylarda, sanat deneyimine ve bununla ilgili olarak bienallerin tarihine farklı bir açıdan bakmak mümkün mü? Damla Göre, bu soruyu, Walter Benjamin ve sanat eserinin giderek değişen alımlanışı aracılığıyla ele aldı.
Toprağın altındaki geçmişin peşinde, tarihin sürekli yeniden yazılması için çalışıyorlar Kaman Kalehöyük’te, 1985’ten beri. Erken Bronz Çağı’ndan 17. yüzyıla dek katman katman yerleşimlerin izi, toprağın içlerini doldurduğu evler, mühürler, kırık testiler, ölüler, bozulmuş anlaşmalar, metaller… İnsanlık tarihi geçmişinde netleştiremediğimiz soruların bölük pörçük yanıtları olarak bu kızıl ağacın yakınındaki höyükte duruyorlar.
Tepebaşı Meydanı, İstanbul’daki modern belediyeciliğin tarihindeki ilk park uygulamasının gerçekleştiği yer. Şehrin tarihi merkezinde yer alan ve yakın çevresinde kültür merkezleri bulunan bu meydanın onyıllardır bir otopark ve TRT deposu olarak kullanımı İstanbul açısından ne kadar anlamlı?
İçinde bulunduğumuz siyaset ortamında, mimarlık mesleğini toplumsal meseleleri merkeze alarak pratiğini geliştiren genç topluluklar yerine, meslek örgütlerinin popülerliğe yönelik tutum içinde olmalarını eleştirmek acaba “keskin bir siyasi tutum” mu olur? Zira, İzmir şubenin de içinde bulunduğu meslek odamızın bir grup şubesi, mimarlık alanından siyaseten keskin söylem üretmeyi sakıncalı buluyor.
Farklı formattaki birçok tarihsel veriyi bir araya getiren web tabanlı dijital tarih platformları İstanbul Kentsel Veri Tabanı ve Ben İstanbul, İstanbul'un kentsel mirasını koruma ve toplumsal hafızaya katkıda bulunma amacıyla yaklaşık üç senedir kullanımda. Nil Tuzcu, açık kaynağa dönüşecek platformların geleceğine dair sorular yöneltirken üretim ve tasarım süreçlerini de aktardı.