Yazdan Kalan
Yazları uğrak bir varış yeri olan Alicante'de kamusal alana yerleşen proje, kentte yok olmuş yaz mekanlarının izini ziyaretçileriyle birlikte sürerek yeniden hatırlamayı amaçlıyor.
Ekonomisi çoğunlukla turizme dayalı bir Akdeniz şehri olan Alicante, 20. yüzyıl itibariyle hem şehrin ziyaretçileri hem de sakinlerine yönelik, pazarın taleplerini karşılamak üzere eğlenme biçimlerini çeşitlendiren köklü değişimlerden geçti. Bu süreç, oldukça çok sayıda yapı ve altyapı unsurunun inşası ve yıkımını da kapsarken küçük ölçekli yerleştirmeler, açık hava etkinlikleri ve ticari gösteriler de daimi değişim atmosferinden etkilenmiş.
Alicanteli ekip Vilaplanta&Vilaplanta tarafından üretilen Booom del Verana, 1917-2017 yılları arasında çokça kullanılmış, şehri yazın bir uğrak noktası haline getirmiş ancak şimdi yok olmuş eğlence mekanlarını yeniden inşa ederek şehirliler tarafından yeniden keşfedilmelerini, etkileşimli olarak deneyimlenmelerini amaçlıyor. İsmini de buradan alıyor: Yazları “patlayan” ardından aniden, hiçbir iz bırakmadan yok olan mekanlar. Oyuncul ve teknolojik olarak tanımlanan yerleştirme, kültüre özgü yaz ekinoksunda gece yakılan, geçici ve geleneksel yapım teknikleri kullanılarak inşa edilmiş kentsel heykel ile şehir deneyimini artırılmış gerçeklik mobil uygulaması ve akıllı telefon aracılığıyla artıracak yeni teknolojilerin kullanımını bir araya getiriyor.
Herhangi bir nostalji güdüsüyle tasarlanmayan proje, etkileşimli ve çağdaş bir eğlenme biçimi olarak görülüyor. Teatro Pricipal’ın yanında yer alıyor, kulisini kullanıyor. Beş ahşap panel strüktürü biçimlendirirken farklı temalarca gruplandırılmış. Bu gruplar, yaz akşamları yaşayan kentsel strüktürlerin bir antolojisi niteliğinde. Alışık olunduğu şekilde insan benzeri heykeller (ninots), ziyaretçilerin bu yerleştirmenin içinde onların rolünü oynaması niyetiyle eklenmemiş.
Yerleştirme, kendisi için tasarlanan bir mobil uygulama aracılığıyla etkileşimli kılınmış. Uygulama ile ziyaretçiler artık var olmayan su parklarının, eski sinemaların, balo salonlarının yerlerini buluyor, fotoğraflarını çekebiliyor. Amaç, sosyal medya aracılığıyla hafıza, gelenek ve beden arasında eğlenceli bir iletişim kurmak. Sonunda yakılmak üzere tasarlanan yerleştirmede, günümüzde inşaat sektöründe sıkça kullanılan EPS, yanarken açığa çıkardığı toksik gazlar göz önünde bulundurularak projede kullanılmamış, onun yerine tamamen ahşap paneller tercih edilmiş.
İlgili İçerikler:
-
Boyacı Dükkanı
-
Mantar ve Ahşap Ev
-
Taş Kalıntıya Müdahale: Ahşap Tasarım ve İnşaat Atölyesi
-
"Ankara'nın Dünya Mirası: UNESCO Dünya Miras Alanları" Kitabı Yayımlandı
-
AnkaraAks Almanya Augsburg'daki Tiyatro Meydanı'nı Dönüştürecek
-
Dünyanın En Yüksek Ahşap Binası Perth'te İnşa Edilecek
-
Gordion Antik Kenti ve Anadolu’daki Orta Çağ Camileri UNESCO Dünya Miras Listesi’nde
-
Kamusal Alan Bir Mekân Değildir!
Günümüzde çok sık karşılaştığımız "algı yönetimi" olarak ifade edilen manipülatif eylemin, nasıl etkili olabildiğini, nasıl etkili kullanabildiğini anlamak için araçlarını iyi tanımlayabilmemiz önemli. Bu eylemin karşılıklı bir etkileşim olduğu ve eyleyenin değil eylenenin de bu durumdan sorumlu olacağı bir gerçek. Ama bu yazının derdi ne eyleyen ne de eylenen ile ilgili…