Kamusal Alan Olarak Koridor
Belçika merkezli mimarlık stüdyosu BC Architects and Atudies, Afrika’nın Burundi ülkesinde yerel halk ile birlikte çocuklar için bir kütüphane tasarladı. Geçirgenlik konseptiyle tasarlanan Muyinga Kütüphanesi, geleneksel yapım malzemesi olan toprak ve çakıl gibi çeşitli yerel malzemelerin karıştırılıp pişirilmesiyle elde edilen tuğlalardan inşa edilmiş.
Muyinga Kütüphanesi, duyma engelli çocuklar için inşa edilmiş. Yapı, yerel malzemeler ve inşa teknikleri ile yapılacak olan okul projesinin ilk binasını oluşturuyor. Tasarımın amacı, yerel mimari kültüre referans vermek.
Mimarlık stüdyosu, kütüphane tasarımına, farklı kişileri farklı projeler üzerinde bir araya getirip ortaya çok sesli tasarımlar çıkartmayı hedefleyen bir oluşum olan Open Structures’da yer alan taslak üzerinden çalışarak başlamış. Yeni projenin ihtiyaçları doğrultusunda program genişletilerek geleneksel Burundi evlerine özgü üzeri korunaklı koridor sistemi tasarıma ilave edilmiş.
Mimarlar, projenin odağında yer alan bu koridoru şu şekilde tanımlıyorlar: “Koridorlar, karşılaşmalara, karşılıklı sohbetlere, dinlenme ve bekleme alanlarına ev sahipliği yapar. Halkın birbiriyle kaynaştığı birer kamusal alandırlar.”
Zengin renk çeşitliliğine sahip duvarlar, üzerine gelen çatı ile birlikte kolonların arasında bina boyunca uzanan koridoru şekillendiriyor. Üç tarafı açık olan koridor, rüzgar ile havalanırken istenildiği zaman hareketli panjurlar ile kapatılarak kendi içinde kapalı bir mekanın oluşması da sağlanabiliyor. Kısıtlı imkanlar nedeniyle oldukça zorlu bir yapım sürecinden geçen projede, yerel ekonomiyi desteklemek ve geliştirmek için yapının tamamı yerel malzemelerden üretilmiş. Mimarlar, bu seçimin sebebinin tasarlanan yeni binanın, çevreye ve bölge insanına saygılı bir duruş sergilemesi olduğunu belirtiyorlar.
Bina, yapının iki farklı kotta yer alan ön ve arka kısmını ayıran geniş bir koridorla bölünüyor. Bu koridor ise kolonlarının arasını dolduran camlar ile okuma salonuna açılıyor. Bu koridor Burundi’de yer alan geleneksel koridora göre daha fazla genişletilmiş ve koridordaki kolonların arasından cam geçirilerek dış ve iç mekan iletişimi artırılmış.
Okuma bölümündeki geniş masa çalışma alanı sağlarken zeminin üzerinde yer alan büyük hamaksa daha rahatlamaya yönelik bir alan oluşturuyor. Çalışma masasının döşemesine çıkan basamaklar oyuntularla kitaplığa dönüşüyor. Aynı zamanda geniş basamaklar bir okuma alanı oluşturuyor.