L’École de l’Étincelle

EN

Agence Spatiale, Appareil Architecture ve BGLA Architecture konsorsiyumu (Lab-École Saguenay yarışmasının kazananları) tarafından tasarlanan École de l'Étincelle, Kanada'nın Québec eyaletindeki Saguenay kentinin Chicoutimi bölgesinde, Joachim Park'ı içerisinde konumlanıyor.

Mimari yaklaşımda, okulun yenilenerek çocuklar için samimi, erişilebilir ve sıcak bir ortama dönüştürülmesi; çocuk ölçeğine uygun yapılar inşa edilmesi ve karmaşık okul düzeninin çeşitli referans noktalarıyla okunabilir alanlara ayırılması amaçlandı. Karakteristik eğitim programına göre tasarlanan okulda, öğrencilerin okulu sevmeleri, kendilerini evlerindeymiş gibi rahat hissettirecek sakinleştirici ve güven verici bir atmosfer yaratılması hedeflendi.

École de l'Étincelle tipik Saguenay yaşam tarzını yansıtıyor: Doğal çevreyle güçlü bağları olan bir kültür. Bunu yansıtmak için mimarlar büyük ölçüde yerel kaynakları değerlendirdiler. Okul, yapısal strüktüründen iç tasarımına kadar tamamen ahşaptan inşa edildi.

Okulun içinde, farklı işlevleri tanımlayan üç ayrı kanat bulunuyor. Caddeye bakan bölüm, zemin katta personel odalarını ve doğrudan avluya açılan bir alt katta okul öncesi sınıflarını barındırıyor.

Orta kanatta yer alan kütüphane, aynı zamanda bir toplumsal öğrenme merkezi olarak hizmet veriyor. Bu kanat, genişletilmiş çalışma saatlerine uyum sağlayacak şekilde geliştirildi ve tüm toplum için erişilebilir olması sağlandı. Merkezdeki ortak kullanım alanları diğer mekanlarla görsel bağlantı kuruyor. Kütüphanenin bir tarafında, en güncel dijital teknolojilere sahip çok amaçlı bir alan olan "yaratıcı laboratuvar" yer alıyor. Bu mekanın kütüphane ile doğrudan ilişkisi sayesinde, çocuklar her iki alandaki kaynakları sorunsuz bir şekilde kullanabiliyor. Avluya bakan ortak alanlar dizisi, restoran ölçeğinde tasarlanan, tam donanımlı "mutfak laboratuvarı" ile sonlanıyor. Bahçede yetiştirilen ürünler, pişirilip öğrenciler ve toplumla paylaşılmak üzere buraya getiriliyor. Mutfak laboratuvarı, Lab-École ve Rives-du-Saguenay Okul Hizmet Merkezi'nin beslenmeyi okulun eğitim programına entegre etmeyi, katılımlı öğrenmeyi ve eğitim başarısını teşvik etmeyi amaçlayan vizyonunu destekliyor.

Sol kanatta ise sınıflar bulunuyor. Farklı yönlere eğimlenen üç beşik çatı örtüsü, bu kısımdaki kütleyi küçük, ev benzeri birimlere ayırıyor. Yapıların peyzaj içindeki yönelimleri, tüm sınıfların kuzey güneş ışığından yararlanmasını sağlıyor. Ayrıca öğrencilerin, birimlerin ayrımını yapabilmeleri için, belirli bölümlere farklı renkler atandı. Her birimin ortasındaki ortak çalışma alanları kamusal meydanları taklit ediyor. Bu, öğrencilere takım olarak çalışmayı öğretirken, geleneksel öğrenme modellerini de çeşitlendiriyor. Güneş alan ara mekanlar, "ev" birimlerini birbirine bağlıyor. Bu arakesitler, aynı zamanda sosyalleşmek için yeni ortamlar sunuyor, merakı teşvik ediyor ve öğrencinin özerkliğini geliştirmesi için fırsat yaratıyor.

Eğitim programının ayırt edici bir unsuru olan dağ evi, özel ihtiyaçları olan genç bireyleri ağırlamak ve sosyo-duygusal gelişimi desteklemek için ayrılmış bir alan. Bir eve benzer şekilde, küçük bir oturma odası, adalı bir mutfağı ve bir yemek alanı bulunuyor.

Çevre düzenlemesi, öğrenme alanını okul duvarlarının ötesine taşıyor. Saguenay'in kuzey iklimi göz önünde bulundurularak tasarlanan avlu, okulun "U" formlu yapısının ortasına yerleştirilerek eğlence ve eğitim faaliyetleri için güvenli bir ortam yaratıldı. Burada fiziksel aktiviteler için bir spor pisti, bir açık hava sınıfı, bahçe ve bireysel veya toplu oyun alanları bulunuyor. İç avlu düzeni, bu alanı baskın rüzgarlardan ve aşırı hava dalgalanmalarından koruyarak, mikro iklim oluşturmak üzere tasarlandı.

Peyzaj mimarları, serbest keşfi destekleyen oyun yapıları ile çeşitli oval şekilli zemin işaretleri aracılığıyla hayal gücünü harekete geçiren bir avlu tasarladı. Çocuk ölçeğinde tasarlanan bu organik şekiller, kozayı andıran sarmalayıcı alt alanlar yaratıyor.

Bahçedeki bitki örtüsü, doğal esnekliğe sahip, çevreye adaptasyon sağlayan yerli türlerden oluşuyor. Yıllık sebze ekimi için ayrılan alanlar, kentsel tarım eğitimini teşvik ediyor. Tümsekler ve doğal arazi varyasyonlarının eklenmesiyle şekillenen topografya, doğal bir amfitiyatro ile birlikte tırmanma ve kayma alanları sunuyor.

Verimli enerji kullanımını destekleyen yapıda elektromekanik sistemler dört ana kriter doğrultusunda geliştirildi: Sürdürülebilirlik, konfor, operasyonel basitlik ve mimari ile uyum. Teknik yapı, sürdürülebilir ve daha düşük işletme maliyetlerine sahip küçük kapasiteli sistemlere olanak sağladı.

Binanın ısısı merkezi hava kaynaklı ısı pompaları ile kontrol ediliyor. Temiz hava, difüzörlerin doğrudan mimariye entegre edilmesine olanak tanıyan deplasmanlı havalandırma modeliyle tüm okula dağıtılıyor. Okul, enerji performansındaki çabaları ve ekolojik ayak izindeki azalmayı belgeleyen LEED V4 sertifikasını hedefliyor.

Etiketler: