Taş Örüntü

FİLİSTİN’DE GERÇEKLEŞTİRİLEN STONE MATTERS PROJESİ, TAŞIN BİR YAPI MALZEMESİ OLARAK KULLANIMINI YENİ VE ÖZGÜN TEKNİKLER GELİŞTİREREK GÜNÜMÜZ MİMARLIĞINA TAŞINMANIN YOLLARINI ARAŞTIRIYOR.

Tek tek kesilmiş ve birbirini destekleyen 300 parçadan oluşan geçirgen örtü, taş kullanılarak yapılacak mimari üretimlerin taşıdığı potansiyelleri paylaşmayı amaçlayan bir prototip. Beytülhalim merkezli mimari ofis AAU Anastas’ın araştırma ekibi "Scales" ile Paris-Malaquais Mimarlık Okulu "Geometrie Structure Architecture" araştırma ekibi işbirliğinde sürdürülen ve taş ile inşa tekniklerine odaklanan proje kapsamında üretildi.

Araştırma projesi, bölgedeki ana inşaat malzemesi olan taşı kullanarak özgün ve yenilikçi yöntemler geliştirmeyi amaçlıyor. Proje kapsamında gerçekleştirilen bu ilk çalışma ise, Eriha kentinde yapılacak ve birbirine bağlı 12 taş tonozdan oluşacak sanatçı ve yazarlar evi projesinin nasıl inşa edileceğine karar vermek üzere gerçekleştirilmiş. Taşın mimari üretimlerdeki rolünün yavaş yavaş azalması ve giderek yalnızca kaplama malzemesine dönüşmesi ile malzeme ve üretime dair bilgilerin de kaybolacağından endişe duyan mimarlar, taş işçiliğini çağdaş mimari örneklerle buluşturmayı amaçlıyor.

Kendi kendini taşıyan strüktürün tasarımında bölgedeki geleneksel mimarilerde rastlanan kemer ve kubbe gibi formlardan esinlenilmiş. Geliştirilen hesaplamalı simulasyon ve üretim tekniklerine dayanan tasarım ile yerel ve küresel ölçekte benimsenecek yeni bir inşa tekniği sunulmak isteniyor. 7 metrelik bir açıklık geçen pavyon toplamda 60 metrekarelik bir alanın üzerini örtüyor. Birbirine kenetlenen taş parçaları minimum yüzey alanı oluşturacak bir geometriye diziliyor. Parçaların her biri, birbirine oturan eğimli 4 yüzeyden oluşuyor. Form, parçaların yoğunluğu ve birleşim eğimi gibi geometrik parametreler ise optimum performansı yakalamak üzere ayarlanabiliyor.

Bilgisayar destekli bir makine tarafından üretilen köpük kalıplar, inşaat sürecinde kılavuz olarak kullanılmış. Kalıp parçaları, ahşap bir iskele üzerine son formun tersine bir modelini oluşturacak şekilde dizilmiş. Tepeden başlayarak aşağı doğru dizilen taşlar 3 ayak üzerinden yerdeki temel noktalarına ulaştırılmış. Strüktür kendini taşıyacak duruma geldiğinde kalıp ve iskele kaldırılmış.

Yorumlar

Yorumlar

İlgili İçerikler