Bulvar Turu
Kenti yaya ve bisiklet odaklı stratejilerle dönüştürme hedefi kapsamında gerçekleştirilen proje, kentin gündelik hayatına farklı katmanlarıyla eklenen ve tesadüfi karşılaşmaların mümkün olduğu bir oyun peyzajı kuruyor.
İlhamını Avrupa’nın lüks bulvarlarından alan geniş caddeler, 1930’larda İsrail’in kent kurgusu ve yeni mahallelerinin planlanmasında öncü model olmuştu. Sakinlerinin esenliği için tasarlanmış olan bu geniş caddelerin ayırıcı özelliği gölge veren ağaç dizileriydi. Aradan geçen sürede artan gölge ihtiyacı ve kentte yürümeyi teşvik etmek niyetiyle oturma birimleri de serpiştirildi. Pek çok cadde hem dinlenme yeri hem de canlı buluşma noktalarına dönüşmek üzere yeniden tasarlandı.
Caddeler, son on yılda yenilendi ve ülkenin kamusal alanın niteliği için bir örnek oluşturdu. Kent merkezini yenileme projesi kapsamında belediye birkaç öncelikli müdahale noktası belirledi. Amir Bulvarı da, kentin görünümünü dönüştürme ve kentsel dokuda değişim yaratma potansiyeliyle merkezi odak olarak tanımlandı. Amir Bulvarı, ya da eski adıyla Herzl Caddesi, Hadera kentinin merkezinde yer alan, 1920’lerde inşa edilmiş görece küçük bir cadde. Burada bulunan Ficus Benjamin ağaçları, 1941’de Ahad Ha’am okulunun öğrencileri tarafından dikilmişti. Bulvar, 160 metre uzunluğu ve 12 metre genişliğiyle kentin tarihi merkezinin önemli bir parçasını oluşturuyor.
Tarihi bulvarlara benzer şekilde çalışması amaçlanan Amir Bulvarı, yol kenarındaki aykırı bir mekanı, işleyen bir yere dönüştürme projesi. Bu kapsamda yaya odaklı, kent içi bisiklet kullanımını teşvik edecek mekansal öneriler geliştirildi: Eski ağaç gölgelerini tasarımın bir unsuru haline getiren ve kafeleri rotasına ekleyen; yürüyüş, oturma birimleri ve kentin gündelik hayatında gelip geçenleri izlemek için farklı seçenekler öneren; buluşma alanı olarak işleyen bankları ve geçici açık hava sergileri için bir platformu içeren bir bulvar önerisi. Tasarımın esasını, ağaçların doldurduğu üç aks oluşturuyor. İkisi yayalar ve bisiklet için ayrılmış aksların ortada bulunanı ise bir etkinlik güzergahı tanımlıyor. Üç sıra halinde devam eden Ficus Benjamin ağaçlarının bulunduğu bulvardaki tarihsel unsurlarda çeşitlilik üretmekten temellenen projede, tarihi caddelerde olduğu gibi, merkezi aksa ağaç dikilmedi, yayaların iki sıra arasında yürümeleri için yer yer boş bırakıldı. Bu akslardan birinde basamaklar, diğerinde ise erişilebilirliği sağlamak adına rampalar bulunuyor. Planın bir parçası olarak merkezi caddeden yakın çevreye yönlendiren yaya geçidi ise kent içi bağlantıları kuvvetlendirmek üzere eklendi. Caddenin üst kısmında, Ahad Ha’am Caddesi ile kesişim noktasında kısa bir süre önce yenilenen bir kiosk bulunuyor. İlk yerleşimciler tarafından seyyar bir kiosk olarak kullanılan yapı şu anda kamusal kafe olarak çalışıyor. Kafe ile bulvarın arayüzü de özgün ana caddelerden biri ve aralarına eklenmiş merdivenler ve oturma birimleri sayesinde bu arayüz, karşılıklı olarak zenginleştirici etkinliklerin gerçekleşmesine olanak veriyor.
Projenin kamusal niteliğini artıran en önemli unsur ise Avrupa’nın bulvar geleneğinden ayrışan bir müdahalenin yapıldığı merkezi aks. Oturma birimleri yerleştirmek yerine, burayı bir oyun peyzajına ve buluşma alanına dönüştürmek amaçlandı. Çimen tepeleri ve ahşap kütüklerin arasında oyunbaz geçişlerin bulunduğu dört adet heykelsi oturma odağı da burada bulunuyor.
Bulvara yeni bir katman olarak eklenen heykelsi oturma birimleri olan Sarı Çemberler oturma, buluşma, oynama ve yer aldığı alan boyunca yürüme ve dinlenme deneyimini farklılaştırmak üzere tasarlandı. Köşegen kirişe bağlanan dört dairesel banktan oluşan her bir oturma birimi, Lemon Collection ile işbirliğiyle üretildi. Sarı Çemberler, oturma eylemini farklı yönlerden çeşitlendiriyor: Çemberin içinde oturabilir ya da esneyebilir, üzerine tırmanabilir ya da çemberler arasında yürüyebilirsiniz. Her biri farklı açıda, hepsi sarı renkli ve gece aydınlatılan çemberler, ince ayaklar üzerine yerleşiyor ve kent merkezinde görsel mekan oluşturmanın önemli bir parçasını teşkil ediyor. Peyzaj alanındaki yol döşemesi ve duvarlar açık gri tonlarında, oturma köşeleri yaratan ek banklar ise heykelsi bankların renklerine benzer şekilde ahşabın farklı tonlarında.
Bulvarın diğer önemli katmanı merkezden yol boyunca saçılmış ahşap oyun kütükleri. Tahterevalliler için kütük ve kalaslar ile çimen tümsekleri de bulvar boyunca bir tür oyuna dönüşüyor. Yaşlı ağaçların gölgesi ise burada kalma hissini artırıyor. Sarı Çemberler ve diğer tüm unsurlarla, spor işlevli yerleştirmelerin heykelsi niteliğini odağına alan net bir tasarım estetiği ortaya çıkması amaçlandı. Bir araya gelip bir oyun peyzajı üreten tüm bileşenler, her biri tesadüfen tanışıp bir iki kelam etme olanağı bulan kullanıcıları için kentin merkezinde özgün bir çevre üretiyor.