Birdy 2214

HÜLYA ERTAŞ

Tasarım Bienali, Kişisel Bölüm ile başlıyor ve bu bölümün en kişisel odası Birdy 2214’ün Yüzün Mülkiyeti ve Yeni Hayatta Kalmacılık adlı işlerle birlikte paylaştığı oda. Birdy 2214, çok basit bir yolla üç konuya birden parmak basıyor: toplumsal cinsiyet, sürekli işgal altında olma hali, kişiselleştirme arzusu.

Erkek tavus kuşlarının görkemini yeniden hatırlatmak ve erkeklere de kendilerini ifade etme şansı sunmak adına onlar için ürettikleri aksesuarlarla Meriç Canatan ve Fatosh Erhuy, toplumsal cinsiyet konusuna yeni bir kapı açıyor. Birdy, doğada çoğunlukla dişilerden daha alımlı formlarda olan erkeklerin, beşeri hayatta daha sade ve düz bir forma bürünmelerini sorguluyor . Tüylerden yaptıkları askı ve papyon gibi aksesuarlarla erkeklere toplum içinde kendilerini konumlamaları emredilen kalıpları yeniden düşündürüyor.

İşin kendini ifade ettiği bir diğer uzam ise 2214. O tarihte sivillerin sürekli işgal altında olacağı öngörüsüyle yola çıkan proje, bugünün halkları baskı altında tutan devletlerin askeri ve polisi önlemlerinin sürekli hale geleceğini öne sürüyor. Bu, felaket senaryosu da gaz maskeleri, kasklar ya da dizlikler gibi kendimizi daha güzel göstermek için değil de korumak için taktığımız aksesuarların gündelik yaşamımızın bir parçası olacağını imliyor.

Birdy 2214 de bu bağlamda bu koruyucu aksesuarların yine de kişiselleştirilme gereksiniminin ortaya çıkacağını öngörerek ve bunu erkeklerin toplumsal cinsiyet dogmalarıyla birleştirerek askeri malzemeleri tüylerle birleştiriyor. Ve askeri disiplinin öldüren katılığıyla tavus kuşlarının narin ve hafif dünyasını dramatik bir şekilde çarpıştırıyor.

Etiketler:

İlgili İçerikler: