XXI’de bu ay Openact tasarımı Sava Activities, EM2N’nin yenileme projesi Cinémathèque Suisse, Francisco Pardo Arquitecto’nun geliştirdiği bir sosyal konut denemesi olan Apan Prototipi, TAA Design tasarımı Kızıl Çatı, Design Parallax tarafından tasarlanan Kozmonot Bomonti projesi ve Bart Decroos’un anlatımıyla tasarımını Aslı Çiçek’in gerçekleştirdiği Brancusi: Formun Yüceltilmesi sergisi yer alıyor. Ayrıca Ali Cengizkan ve N. Müge Cengizkan, CERModern’de devam eden Bir Şehir Kurmak: Ankara 1923-1933 sergisinin ve kitabının ortaya çıkış sürecini anlattılar.
İngiltere’deki bu tartışmalar, sosyal konut ya da “herkes için konut” gibi yapılı çevre gündemlerinin, aralarında sömürgecilik, ırkçılık ve emek karşıtı iktisadi politikaların da bulunduğu toplumsal ve politik şiddet tarihlerinden bağımsız ele alınamayacağını hatırlatıyor. İlk bakışta bambaşka bir bağlam gibi görünen Türkiye’deki bir dizi güncel gelişmeyi dert edinenleri tam da bu nedenle ilgilendireceklerdir diye düşünüyorum.
Devletin yürürlükte kalmasını sağlayan yolları, su ve kanalizasyon sistemlerini çizenler, hep tasarımcılar. Gerçekliğimizi biçimlendiriyor, devletin iktidarındaki yaşamımızın eksenini belirliyorlar.
Vehbi Koç Vakfı ve Koç Üniversitesi VEKAM desteğiyle gerçekleşen “Bir Şehir Kurmak: Ankara 1923-1933” araştırma sergisinin küratörleri ve aynı adlı kitabın editörleri Ali Cengizkan ve N. Müge Cengizkan’ın üç gün boyunca konuşarak ve yazarak gerçekleştirdikleri söyleşi, erken Cumhuriyet dönemi Ankarası üzerine özgün bulgular ve yeni tartışma alanları sunan çalışmayı aydınlatmayı hedeflemekte.
Şehrin yaratıcı enerjisini harekete geçiren, kamusal hayatını zenginleştiren, yereli anlamlandıran, katılımı, öğrenmeyi, gelişmeyi teşvik eden, çok-işlevli, dinamik ve canlı kamusal alanlar nasıl tasarlanabilir?