Bu ay XXI’in dosyasında mimarlık ve etik var. Bir meslek olarak mimarlığın etikle olan karmaşık ilişkisini Hossein Sadri, Kaan Atalay ve Nilüfer Kozikoğlu ile konuştuk. Ersen Gürsel tefrikamızın üçüncü bölümde Gürsel, eğitim ve pratiğin dönüşümünü ve bu süreci yönlendiren politik etkileri üzerine deneyimlerini paylaştı. Ayrıca Sinan Niyazioğlu ile Grafik Tasarım Araştırma Merkezi ve Derin Sarıyer ile Derin 2016 koleksiyonu üzerine yaptığımız söyleşilerin yanı sıra Bilge Bal’ın kaleminden Deniz Bilgin’i de okuyabilirsiniz. ODTÜ bünyesinde yer alan disiplinlerarası tasarım stüdyosu, geçici yaşama ortamları tasarımının temel öğesi olan konteyneri yorumlayan Emedya Design, Area_Architecture tasarım kentsel strateji projesi Amphibia, C.F. Møller’in iyileştirme projesi Himmerland, Renda Helin Design & Interiors tasarımı Konforist Edu.Suites Erkek Öğrenci Yurdu, Nord Mimarlık-Tasarım’ın Bakırköy Cezaevi içerisinde yer alan İÇV Bakırköy Anaokulu ve Çırakoğlu Mimarlık’ın Greyder Ayakkabı Fabrikası projeleri de bu sayıda.
Bakü’de iç şehri gezdikten ya da en erken dönem İznik çinilerine baktıktan çok sonraları onlarda sevdiğim şeyin ne olduğunu anladım: Yapılış zamanlarındaki yokluk ve yoksunluk sanki bu üretimlere bir ruh üflemiş gibiydi.
MS’nin en güçlü pasajları arasında, Bilgin’in Kolumba Müzesi ziyaretini yorumladığı sayfalar gelir. İhsan Bilgin’in burada, Zumthor’un müzesini bedensel bir deneyim mekanı, bir tür mimari-orkestral eser gibi adım adım izleyip yorumlaması, tasarımcının yaratıcı dikkatiyle bütünleşen gözlemciliğinin keskinliğine örnektir. (MS, ss. 94-5)
Hossein Sadri, Kaan Atalay ve Nilüfer Kozikoğlu ile bir araya gelerek mimarlık ve etik konusunu tartıştık.
Ressam Deniz Bilgin’in yapıtlarından bir seçki, “Yine Gözler, Yine Gözler” sergisiyle Dirimart Galeri’de ziyaretçilerle buluştu. Bilge Bal’ın kaleme aldığı yazı, Bilgin’in on yıl süresince ürettiği guaj çizimlerin peşinden ressamın izini sürüyor.
Ferdinand de Saussure'ün geçen yüzyılın başında Cenevre'de verdiği derslerin notlarından öğrencileri tarafından derlenen “Genel Dilbilim Dersleri” başlıklı kitabın o zamana kadar yaygın kabul gören platonik gösterge kuramıyla bir kopuş yarattığı söylenebilir.
Derin Design'ın tasarıma olan biriktirici bakışını ve değişen mekanlara mobilya tasarlama biçimlerini Derin Sarıyer ile konuştuk.
Henri Focillon biçimciliği, genelde “biçimcilik” olarak adlandırılan daha büyük bir geleneğin altında yer alan soy çizgilerinden birisinin önemli ve değerli bir temsilcisidir.
Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi kapsamında İstanbul Cihangir’de bir grafik tasarım araştırma merkezi kuruldu.
Bana öyle geliyor ki, Başdiyakoz karakteri üzerinden “Kitap, mabedi öldürecek.” diyen Hugo’nun kayıt altına aldığı tarihsel dönüm noktası, “mimarlığın yok oluşu”ndan ziyade, mimari üretim süreçlerinin iki boyutlu bir görselliğe hapsolunmasıyla ilgiliydi.
Ersen Gürsel tefrikamızın bu ayki üçüncü bölümünde, mimarlık eğitiminin geçirdiği dönüşüm ile politika, ekonomi ve kurumların bu süreçteki etkilerine yer veriyoruz.